Uchwała Nr X/11/1999
Rady
Miejskiej w Starachowicach
z dnia 26 listopada 1999 r.
w sprawie: procedury uchwalania budżetu
oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących
projektowi budżetu.
Działając na podstawie
-
art.53 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie
gminnym (Dz.U. z 1996 r. Nr 13 poz.74, Nr 58 poz.261, Nr 106 poz.496 i Nr
132 poz.622 oraz z 1997 r. Nr 9 poz.43, Nr 106 poz.679, Nr 107 poz.686, Nr
113 poz.734 i Nr 123 poz.775, z 1998 r. Nr 155 poz.1014, Nr 162 poz.1126)
uchwala się, co następuje:
§ 1.
- Rada Miejska uchwala wskazówki do projektu budżetu miasta w terminie do
31 sierpnia, wskazując preferowane kierunki wydatkowania środków budżetowych.
Powyższy obowiązek nie dotyczy 1999 roku.
-
- Projekt budżetu opracowuje, przy pomocy Urzędu Miasta i jednostek
organizacyjnych gminy, Zarząd Miasta. W tym celu Zarząd Miasta zobowiązuje
kierowników jednostek organizacyjnych miasta, jednostek organizacyjnych
w Urzędzie Miejskim do sporządzania i przedłożenia wniosków budżetowych
dotyczących sfinansowania ze środków budżetu miasta zadań
wykonywanych przez te jednostki, uwzględniając założenia do projektu
budżetu uchwalone przez Radę Miejską,
- Skarbnik Miasta:
- sporządza prognozę dochodów Miasta na nadchodzący rok budżetowy
i przedkłada ją Zarządowi Miasta w terminie do 15 września, a
następnie ją aktualizuje.
- ustala obowiązkowe płatności budżetu miasta w nadchodzącym
roku budżetowym, a w szczególności wielkości dotyczące zobowiązań
cywilnych z tytułu kredytów i pożyczek w terminie do 15 września.
- Zarząd Miasta opracuje szczegółową instrukcję dotyczącą planowania
zadań przez jednostki organizacyjne miasta, placówki oświatowo-wychowawcze,
jednostki organizacyjne (wydziały, zespoły, stanowiska) w Urzędzie
Miejskim z wyszczególnieniem wskaźników makroekonomicznych wynikających
z założeń do projektu budżetu państwa w terminie do 10 września.
- Wnioski radnych i społeczności lokalnej oraz innych jednostek występujących
o dofinansowanie z budżetu miasta składane są do Zarządu Miasta w
terminie do 15 września.
Powyższe nie dotyczy 1999 roku.
- Projekt budżetu Zarząd Miasta opracuje:
- w szczegółowości wynikającej z zapisów ustawowych
- przy uwzględnieniu przewidywanego wykonania za rok poprzedzający
projekt budżetu c/ z objaśnieniami, które obejmują
- opis dochodów (uzasadnienie, sposób kalkulacji)
- wskazanie źródeł przychodów
- objaśnienia do wydatków, które mogą być zaprezentowanie w układzie
zadań, w podziale na:
- jednostkę wykonująca zadanie - nazwę zadania
- zakres rzeczowy zadania
- liczbę etatów wykonujących zadanie
- wartość zadania ogółem, w tym wydatki rzeczowe oraz
wydatki na utrzymanie etatów
- Zarząd Miasta opracuje informację o stanie mienia komunalnego w szczegółowości
nie mniejszej niż określa ustawa.
- Zarząd Miasta załącza do projektu budżetu prognozę kwoty długu gminy
Starachowice, ze szczególnym uwzględnieniem zapewnienia przestrzegania
przepisów ustawy dotyczących uchwalenia i wykonywania budżetów lat następnych.
- Projekt budżetu miasta oraz informację o stanie mienia komunalnego Zarząd
Miasta przedkłada Radzie Miejskiej w terminie ustawowym.
- Zarząd Miasta w terminie do dnia 15 grudnia roku poprzedzający rok budżetowy
przedstawia Radzie Miejskiej projekt uchwały w sprawie Miejskiego Programu
Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
- Przewodniczący Rady Miejskiej przesyła niezwłocznie projekt budżetu do
zaopiniowania Komisjom Rady.
- Komisje Rady w terminie 21 dni od daty przekazania projektu budżetu przez
Zarząd Przewodniczącemu Rady Miejskiej, formułują opinie o projekcie budżetu
oraz propozycje ewentualnych poprawek i przekazują je Zarządowi Miasta, a
kopię do Komisji Finansów i Budżetu.
- W przypadku gdy poprawki prowadzą do zwiększenia sumy wydatków winny
wskazać źródło ich pokrycia. Dla wydatków jak i źródeł ich pokrycia
wnioskodawca określa dział, rozdział jak i tytuł.
- Komisja Finansów i Budżetu w ciągu 7 dni po terminie określonym w
pkt.11 przedstawia ostateczną opinię o projekcie budżetu, a zgłoszone
poprawki przekazuje Zarządowi Miasta.
- Zarząd Miasta ustosunkowuje się na piśmie do zgłoszonych uwag i opinii
w terminie 10 dni od daty określonej w pkt.13 przekazując swoje stanowisko
do Biura Rady.
- Po terminie, o którym mowa w pkt.14 Zarząd Miasta występuje z inicjatywą
w sprawie zmian w projekcie uchwały budżetowej.
- Porządek obrad sesji budżetowej winien zawierać:
- odczytanie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem Zarządu
Miasta
- odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej
- odczytanie opinii stałych komisji Rady Miejskiej
- odczytanie stanowiska Zarządu Miasta w sprawie opinii komisji
- dyskusje nad wniesionymi poprawkami i ich przegłosowywanie
- głosowanie uchwały budżetowej
- Do zmian w budżecie dokonywanych w trakcie roku budżetowego wymagane są
opinie tych komisji, których zakresy działania dotyczą proponowane zmiany
oraz opinia Komisji Budżetu i Finansów. Opinie formułowane są jako zapis
do protokołu z posiedzenia komisji.
§ 2.
Traci moc uchwała Rady Miejskiej w Starachowicach Nr I/1/93 z dnia 16 lutego
1993 r. w sprawie procedury uchwalania budżetu miasta, materiałów
informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu miasta.
§ 3.
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta.
§ 4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miejskiej w Starachowicach
Ryszard Nosowicz