Załącznik Nr 1
do

Uchwały Nr I/11/2000
Rady Miejskiej w Starachowicach
z dnia  31 stycznia 2000 r.

 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY
ZESPOŁU OBSŁUGI FINANSOWO-KSIĘGOWEJ W STARACHOWICACH

 

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Zespół Obsługi Finansowo - Księgowej zwany dalej ZOFK działa na podstawie :

  1. Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o Samorządzie Gminnym (tekst jednolity : Dz.U. z 1996 r. Nr 13 poz.94 z późn. zmianami),

  2. Ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 155 poz.1014 z późn. zmianami),

  3. Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity : Dz.U. z 1996 r. Nr 67 poz.329 z późn. zmianami),

  4. Zarządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 1996 r. w sprawie organizacji i zasad działania jednostek obsługi ekonomiczno-administracyjnej publicznych szkół i placówek prowadzonych przez ministrów i inne organy administracji rządowej.

  5. Uchwały Nr XI/17/1999 Rady Miejskiej w Starachowicach z dnia 20 grudnia 1999 r. w sprawie utworzenia jednostki budżetowej p.n. Zespół Obsługi Finansowo -Księgowej.

§ 2

Terenem działania ZOFK i jego siedzibą jest miasto Starachowice.

§ 3

ZOFK używa pieczęci o treści:

Zespół Obsługi Finansowo-Księgowej w Starachowicach
ul. Radomska 45 tel. (0-41) 274-55-08, 274-84-15

§ 4

Pracownicy ZOFK podlegają przepisom Regulaminu Wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń dla pracowników administracji i obsługi wprowadzonego Uchwałą Nr 323/1997 Zarządu Miasta Starachowice z dnia 18 września 1997 r.

 

II. PRZEDMIOT DZIAŁANIA

§ 5

Do głównych zadań ZOFK należy :

  1. obsługa finansowo - księgowa przedszkoli, organizowanie wypłat wynagrodzeń oraz ewidencjonowanie danych o zatrudnieniu i wynagrodzeniu,

  2. sporządzanie miesięcznych, półrocznych i rocznych sprawozdań z wydatków ZOFK i obsługiwanych przedszkoli,

  3. prowadzenie ksiąg inwentarzowych przedszkoli i ZOFK,

  4. prowadzenie prac statystycznych oraz sporządzanie wymaganych sprawozdań w zakresie realizowanych zadań rzeczowych, zatrudnienia, wynagrodzeń itp.,

  5. współdziałanie z dyrektorami przedszkoli w sprawie opracowania planów finansowych,

  6. opracowywanie projektu planu finansowego ZOFK,

  7. organizowanie prawidłowego wykonania planu finansowego w przedszkolach.

  8. tworzenie warunków do przestrzegania dyscypliny finansowej i budżetowej w przedszkolach.

§ 6

ZOFK realizuje swoje zadania w porozumieniu z dyrektorami przedszkoli korzystających z usług świadczonych przez ZOFK.

 

III. ZARZĄDZANIE I ORGANIZACJA

§ 7

ZOFK jest jednostką budżetową podległą Skarbnikowi Miasta finansowaną w trybie i na zasadach właściwych dla jednostek budżetowych.

§ 8

W skład ZOFK wchodzą stanowiska obsługi ekonomiczno - księgowej.

 

IV. MAJĄTEK I FINANSE

§ 9

ZOFK zarządza powierzonym mu majątkiem stanowiącym mienie komunalne, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

§ 10

ZOFK prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami w ramach przyznanych środków z budżetu miasta. Podstawą gospodarki finansowej ZOFK jest plan finansowy ZOFK.

 

V. KIEROWANIE ZOFK

§ 11

  1. Pracą ZOFK kieruje kierownik przy pomocy głównego księgowego.

  2. Kierownika i głównego księgowego zatrudnia Zarząd Miasta, z tym że zatrudnienie i zwolnienie głównego księgowego następuje na wniosek kierownika ZOFK.

  3. Kierownik ZOFK w szczególności :

    1. czuwa nad organizacją i skutecznością realizacji zadań przez poszczególne stanowiska pracy,

    2. organizuje system kontroli wewnętrznej

    3. podejmuje zobowiązania finansowe w ramach uchwalonego budżetu,

    4. reprezentuje ZOFK na zewnątrz,

    5. kierownik ZOFK jest kierownikiem dla scentralizowanych stanowisk obsługi finansowo - księgowej,

    6. współpracuje z Wydziałem Edukacji i Kultury w zakresie opiniowania projektów organizacyjnych przedszkoli pod względem formalnym i finansowym.

§ 12

Prawa i obowiązki głównego księgowego reguluje Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 maja 1991 r. w sprawie praw i obowiązków głównych księgowych budżetów, jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych (Dz.U. z 1997 r. Nr 40 poz.174, Dz.U. Nr 67 poz.423).

§ 13

Do obowiązków głównego księgowego ZOFK należy w szczególności :

  1. prowadzenie rachunkowości ZOFK zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami polegające zwłaszcza na :

    1. zorganizowaniu sporządzania, przyjmowania, obiegu, archiwowania i kontroli dokumentów w sposób zapewniający :

      • właściwy przebieg operacji gospodarczych,

      • ochronę mienia będącego w posiadaniu ZOFK,

      • sporządzania kalkulacji wynikowych kosztów wykonywanych zadań oraz sprawozdawczości finansowej,

    2. bieżącym i prawidłowym prowadzeniu księgowości oraz sporządzaniu kalkulacji wynikowej kosztów wykonywanych zadań i sprawozdawczości finansowej w sposób umożliwiający:

      • terminowe przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych,

      • ochronę mienia będącego w posiadaniu ZOFX oraz terminowe i prawidłowe rozliczanie osób majątkowo odpowiedzialnych za to mienie,

      • prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych,

    3. nadzorowaniu całokształtu prac z zakresu rachunkowości, wykonywanych przez stanowiska obsługi ekonomiczno - księgowej ZOFK,

  2. prowadzenie gospodarki finansowej ZOFK zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegające zwłaszcza na :

    1. wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji ZOFK,

    2. zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez ZOFK,

    3. przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,

    4. zapewnieniu terminowego ściągania należności i dochodzenia roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań,

  3. analiza wykorzystania środków przydzielonych z budżetu lub środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji ZOFK,

  4. dokonywanie w ramach kontroli wewnętrznej :

    1. wstępnej, bieżącej i następnej kontroli funkcjonalnej w zakresie powierzonych mu obowiązków,

    2. następnej kontroli operacji gospodarczych ZOFK stanowiących przedmiot księgowań,

  5. kierowanie pracą podległych pracowników,

  6. opracowanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez kierownika ZOFK, dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności: zakładowego planu kont, obiegu dokumentów (dowodów księgowych), zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji.

§ 14

Główny księgowy może upoważnić podległych mu pracowników do przeprowadzenia w określonym zakresie kontroli wewnętrznej, jak również do podpisywania dokumentów księgowych.

§ 15

W celu realizacji swoich zadań główny księgowy ma prawo :

  1. wnioskować określenie trybu według którego mają być wykonywane przez inne służby prace niezbędne do zapewnienia prawidłowości gospodarki finansowej oraz księgowości, kalkulacji wynikowej kosztów i sprawozdawczości finansowej,

  2. żądać od innych służb udzielania w formie ustnej lub pisemnej niezbędnych informacji i wyjaśnień, jak również udostępnienia do wglądu dokumentów i wyliczeń będących źródłem tych informacji i wyjaśnień,

  3. żądać od innych służb usunięcia w wyznaczonym terminie nieprawidłowości dotyczących zwłaszcza :

    1. przyjmowania, wystawiania, obiegu i kontroli dokumentów,

    2. systemu kontroli wewnętrznej,

    3. systemu wewnętrznej informacji ekonomicznej,

  4. występować do kierownika ZOFK z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli określonych zagadnień, które nie leżą w zakresie działania głównego księgowego.

 

VI. ZAKRES CZYNNOŚCI, UPRAWNIEŃ I ODPOWIEDZIALNOŚCI PRACOWNIKÓW ZOFK

§ 16

W celu zapewnienia prawidłowości gospodarki środkami finansowymi tworzy się ZOFK, w skład którego wchodzą stanowiska pracy d/s księgowości, płac, planowania, sprawozdawczości, bezpieczeństwa i higieny pracy, kasjer.

§ 17

Do zadań ZOFK należy w szczególności :

  1. prowadzenie dziennika główna,

  2. prowadzenie analityki do poszczególnych kont i sporządzanie miesięcznych zestawień obrotów i sald do poszczególnych kont analitycznych,

  3. prowadzenie wydatków poszczególnych przedszkoli i ZOFK,

  4. prowadzenie kosztów poszczególnych przedszkoli i ZOFK,

  5. terminowe regulowanie zobowiązań placówek przedszkolnych i ZOFK,

  6. komputerowe księgowanie pozostałych środków trwałych w użytkowaniu,

  7. księgowanie środków trwałych znajdujących się w przedszkolach i ZOFK oraz naliczanie umorzeń,

  8. należyte przechowywanie i zabezpieczenie dokumentów księgowych,

  9. współdziałanie z dyrektorami przedszkoli w opracowywaniu projektów planów finansowych,

  10. sporządzanie planu finansowego ZOFK,

  11. sporządzanie jednostkowych i zbiorczych miesięcznych, półrocznych i rocznych sprawozdań zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 1998 r. w sprawie zasad i' terminów sporządzania sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 164, póz. 1175)

  12. sporządzanie bilansu rocznego,

  13. wykonywanie zleconych przez Zarząd Miasta analiz ekonomicznych dotyczących przedszkoli,

  14. bieżące sporządzanie list płac dla nauczycieli i pracowników administracji i obsługi zatrudnionych w przedszkolach i ZOFK.

  15. kompletowanie dokumentacji i naliczanie zasiłków rodzinnych, pielęgnacyjnych wychowawczych, chorobowych dla pracowników przedszkoli i ZOFK,

  16. naliczanie nagród jubileuszowych dla pracowników przedszkoli i ZOFK,

  17. naliczanie dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla pracowników przedszkoli i ZOFK,,

  18. sporządzanie miesięcznych informacji o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy oraz rozliczenia rocznego dla każdego pracownika.

  19. sporządzanie sprawozdań kwartalnych do Wojewódzkiego Urzędu Statystycznego,

  20. sporządzanie miesięcznych deklaracji rozliczeniowych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dla wszystkich pracowników przedszkoli i ZOFK,

  21. sporządzanie miesięcznych imiennych raportów dla każdego pracownika z pobranych składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne,

  22. bieżące prowadzenie kart wynagrodzeń pracowników przedszkoli i ZOFK,

  23. wydawanie zaświadczeń pracownikom do różnych instytucji,

  24. sporządzanie zgłoszeń do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego,

  25. opracowywanie wniosków :

  26. przygotowanie wniosków do Rejonowego Urzędu Pracy w sprawie organizowania prac interwencyjnych,

  27. wydawanie świadectw pracy byłym i aktualnie zatrudnionym pracownikom,

  28. wyrejestrowywanie zwalnianych pracowników z ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego,

  29. prowadzenie akt osobowych i niezbędnych ewidencji dotyczących pracowników ZOFK.

  30. załatwianie spraw związanych z :

  31. prowadzenie archiwum przedszkola w zakresie akt osobowych,

  32. obsługa funduszu socjalnego przedszkoli i ZOFK :

  33. prowadzenie kasy zapomogowo - pożyczkowej :

  34. prowadzenie zadań w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy :

  35. prowadzenie zadań w zakresie ochrony przeciwpożarowej.

§ 18

ZOFK prowadzi kontrolę :

 

VII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 19

  1. Zmiany Regulaminu Organizacyjnego mogą być dokonane w trybie właściwym dla jego ustalenia.

  2. Kierownik ZOFK w uzasadnionych przypadkach może wnioskować o wprowadzenie zmian w Regulaminie.

§ 20

W przypadku likwidacji ZOFK jego majątek pozostaje w dyspozycji Gminy.

§ 21

Ewentualne wątpliwości interpretacyjne i kompetencyjne wynikłe na tle niniejszego Regulaminu rozstrzyga kierownik ZOFK.