OBJAŚNIENIE
do

Uchwały Nr VIII/2/2002
Rady Miejskiej w Starachowicach
z dnia 9 października 2002 r.

Projekt uchwały w sprawie restrukturyzacji należności podatkowych od przedsiębiorców z tytułu zobowiązań podatkowych stanowiących dochody budżetu Miasta Starachowice wprowadza narzędzie pomocy publicznej dla przedsiębiorców.

Podstawę prawną do wprowadzenia instrumentu oddłużeniowego niewygasłych należności podatkowych stanowi ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych, która została opublikowana w dzienniku Ustaw z dnia 23 września 2002 r. Nr 155, poz. 1287 i weszła w życie z dniem 1 października 2002 r.

Celem ustawy jest poprawa sytuacji przedsiębiorstw, a w szczególności przywrócenie płynności finansowej, zdolności kredytowej, stworzenie warunków dla stabilizacji i rozwoju przedsiębiorstw, jak również przywrócenie długookresowej zdolności konkurowania na rynku i umożliwienie wzrostu zatrudnienia.

Restrukturyzacją mogą być objęci przedsiębiorcy, o których mowa w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców, w szczególności ci, którzy trącą zdolność konkurowania na rynku, gdy prowadzi to do zmniejszenia obrotów, wzrostu zapasów, nadmiernej zdolności produkcyjnej, spadku zyskowności i ponoszenia strat, jak również wzrostu zadłużenia i braku możliwości uzyskania bankowych kredytów, poręczeń lub gwarancji. Restrukturyzacja nie może być prowadzona w stosunku do przedsiębiorców znajdujących się w likwidacji lub upadłości.

Z mocy ustawy restrukturyzacji podlegają znane na dzień 30 czerwca 2002 roku zaległości podatkowe wobec budżetu państwa.

Warunkiem restrukturyzacji jest:

W stosunku do zaległości podatkowych wobec budżetów jednostek samorządu terytorialnego ustawa ma zastosowanie pod warunkiem podjęcia przez radę gminy - w terminie 30 dni od jej wejścia w życie - uchwały o restrukturyzacji tych zaległości.

Podjęta przez Radę Miejską Starachowice uchwała o objęciu restrukturyzacją należności podatkowych znanych na dzień 30 czerwca 2002 r. ujednolici system restrukturyzacji należności podatkowych budżetu państwa jak i budżetu Miasta Starachowice oraz przyczyni się do wzrostu dochodów budżetowych z tytułu opłaty restrukturyzacyjnej (1,5 do 15 % należności podlegającej restrukturyzacji).

Postępowanie restrukturyzacyjne wszczęte zostanie na wniosek zainteresowanego przedsiębiorcy, który należy złożyć w terminie 45 dni od dnia wejścia w życie ustawy do właściwego organu restrukturyzacyjnego. Wniosek złożony po wskazanym terminie pozostawiony będzie bez rozpatrzenia.

Wniosek wszczynający postępowanie restrukturyzacyjne powinien zawierać:

  1. zgłoszenie rodzajów należności,
  2. informację do których organów przedsiębiorca składa wnioski o restrukturyzację, jeżeli restrukturyzacją są objęte należności pozostające we właściwości różnych organów restrukturyzacyjnych.

Do wniosku o którym mowa wyżej należy dołączyć:

  1. program restrukturyzacyjny, z wyjątkiem małych przedsiębiorców,
  2. wykaz wierzytelności i wszelkich wymaganych długów przedsiębiorcy zawierający:
    1. dane identyfikujące dłużników i wierzycieli,
    2. informację o wysokości tych wierzytelności i wymagalnych długów,
    3. harmonogram spłaty wymagalnych zobowiązań,
  3. kopię ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wraz z informacją o ustanowionych na nich obciążeniach,
  4. uzasadnienie zastosowania opłaty restrukturyzacyjnej w wysokości, o której mowa  w art.19 ust.1 pkt.1 i 2.

Wniosek, o którym mowa w art.12 ust.1 omawianej ustawy nie zawierający choćby niektórych danych lub załączników wymienionych w art.10 ust.1 pkt.1 oraz  ust.1 i 2 ustawy, pozostawiony zostanie bez rozparzenia.

Skutkiem wszczęcia postępowania restrukturyzacyjnego jest wstrzymanie wykonania należności nim objętych, a także wstrzymanie wykonania decyzji rozkładających na raty albo odraczających termin płatności tych należności. Ponadto zawieszeniu do dnia wydania decyzji o zakończeniu restrukturyzacji, ulegają wszczęte postępowania egzekucyjne. Zawieszeniu ulega także bieg terminu przedawnienia płatności należności publicznoprawnych objętych restrukturyzacją. Znane na dzień 30 czerwca 2002 r. zaległości we wpłatach należności publicznoprawnych, nieobjętych postępowaniem restrukturyzacyjnym oraz odsetek na ubezpieczenie emerytalne, pozostałych składek na ubezpieczenie społeczne w części finansowanej przez ubezpieczonego i składek na ubezpieczenie zdrowotne, należnych za okres od dnia 1 stycznia 1999 r. do dnia 30 czerwca 2002 r. wraz z odsetkami za zwłokę - nie podlegających restrukturyzacji - podlegają spłacie przez przedsiębiorcę, który złoży wniosek o restrukturyzację, w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

W razie spłaty zaległości wskazanych wyżej w tym terminie nie pobiera się za ten okres odsetek za zwłokę i opłaty prolongacyjnej.

Postępowanie restrukturyzacyjne kończy się po upływie roku od dnia doręczenia decyzji organu restrukturyzacyjnego (w tym przypadku  Prezydenta Miasta Starachowice) o warunkach restrukturyzacji - decyzją o zakończeniu restrukturyzacji w której organ restrukturyzacyjny stwierdza:

  1. umorzenie należności podlegających restrukturyzacji, o których mowa w art.10 ust.1 pkt.2 i 3 zostały spełnione albo\umarza postępowanie restrukturyzacyjne, jeżeli warunki restrukturyzacji, o których mowa  w art.10 ust.1 pkt.2 i 3 nie zostały spełnione.

Należy wskazać, że projekt decyzji o zakończeniu restrukturyzacji  podlega opiniowaniu przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 

SKARBNIK MIASTA
Główny Księgowy Budżetu
Halina Łyżwińska