Uchwała Nr VII/9/2003
Rady Miejskiej w Starachowicach
z dnia 29 września 2003 r.

w sprawie: rozpatrzenia protestu wniesionego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu B3 Centrum - Manhatan na obszarze miasta Starachowice w obrębie ulic Staszica, Kopalnianej i Armii Krajowej.

Działając na podstawie

uchwala się, co następuje:

§ 1.

Odrzuca się w całości protest Zrzeszenia Kupców Polskich w Starachowicach, ul. Wojska Polskiego 16 reprezentowanych przez p.p. Piotra Nowaka, Halinę Kmiotek, Joannę Matysek i Janusza Mierzyńskiego, do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu B3 - Centrum Manhatan na obszarze miasta Starachowice w obrębie ulic Staszica, Kopalnianej i Armii Krajowej.

Treść protestu:

Stowarzyszenie Kupców jako lokalna organizacja samorządowa powołana do obrony praw kupców protestuje przeciwko umożliwieniu przez plan realizacji inwestycji na tym obszarze o charakterze "strikte handlowym" o powierzchni handlowej przekraczającej 2000 m2. Protest wskazuje na próbę ominięcia w planie zakazu ograniczającego budowę obiektów wielkopowierzchniowych, wskazują na skutki realizacji planu w sferze ekonomicznej: upadek istniejących placówek handlowych, wzrost bezrobocia, utrata dochodów z tytułu podatku od nieruchomości.

Podnoszą, że proponowany sposób zabudowy nie pozwoli na wykształcenie struktury właściwej dla centrów miasta, a stanie się centrum handlowym.

Wzywają do powołania komisji badającej powody takiego opracowania planu. Proponują powołanie Komitetu Zaufania Społecznego, który nakreśli podstawowy wizerunek "Centrum miasta Starachowice".

Uzasadnienie faktyczne:

Składający protest kupcy reprezentowani przez Zarząd Zrzeszenia Kupców Polskich w Starachowicach złożyli go w ustawowym terminie, w dniu 21.08.2003 r. w okresie wyłożenia projektu planu do publicznego wglądu.

W § 6 projektu planu określającym cel planu czytamy:
"Celem planu jest uporządkowanie pod względem przestrzennym i funkcjonalnym ważnego terenu w centrum miasta, z przeznaczeniem na funkcje usług miejskich o charakterze centrotwórczym z zakresu handlu, gastronomii, kultury, z ograniczeniem powierzchni sprzedażowej do 2000 m2.
Plan pozwala na racjonalne ucywilizowanie formy handlu straganowego poprzez wyznaczenie terenu pod budowę systemu zurbanizowanych zespołów pawilonów lub hali targowej.
Plan ustala warunki służące rewaloryzacji ciągu publicznego, jaki stanowi ul. Staszica. Ustalenia planu eksponują i tworzą warunki ochrony wartości przyrodniczych i widokowych terenu."

Składający protest nie odnoszą się do obowiązujących obecnie (zgodnie ze sporządzonym w 1999 r. planem miejscowym centrum) ustaleń planu, które są generalnie nie zmienione. Wg obowiązującego planu możliwa jest realizacja tych samych funkcji na tych samych obszarach.

Zakres dokonywanych zmian urealnia jedynie możliwość przeniesienia handlu straganowego rozłożonego na całym dolnym tarasie centrum wzdłuż ul. Armii Krajowej. Modyfikuje nierealne układy drogowe.

Zmiana ustaleń planu dla obszaru po byłej kotłowni w połączeniu z Uchwałą Nr IV/5/2003 z dnia 26.05.2003 r. oddającą w dzierżawę kupcom obszar oznaczony symbolem U-5 ma na celu uporządkowanie bezładnego spontanicznego handlu w środku miasta.

Na całym obszarze objętym planem obowiązuje zakaz realizacji obiektów o powierzchni sprzedażowej powyżej 2000 m2.

Ustawowe pojęcia formułowane zarówno w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym w art.10 ust.1 pkt.1 jak i definicja powierzchni sprzedaży zawarta w nowej ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - odnoszą się do "obiektu handlowego stanowiącego całość techniczno-użytkową".

Nie jest więc naruszeniem prawa planowanie wielu odrębnych obszarów przeznaczonych pod realizację obiektów usługowo handlowych, każdy o powierzchni sprzedażowej do 2000 m2 (w mieście powyżej 20 000 mieszkańców).

Zasady rynku spowodują samoregulację powierzchni handlowej na danym obszarze. Ze względu na rangę miasta powiatowego Starachowice pretendując do roli ośrodka II-go stopnia o znaczeniu regionalnym powinny wykształcić wielofunkcyjne, komplementarne centrum handlowo usługowe, które zacznie przyciągać klientów z całego powiatu napędzając koniunkturę.

Brak postępu i rozwoju mocno zatomizowanej sieci usług prowadzą w rezultacie do stagnacji ośrodka i upadku znaczenia miasta jako ośrodka usługowego.

Poruszona w proteście sprawa powołania Komitetu Zaufania Społecznego ma na celu uspołecznienie procesu planowania. Nie należy jednak zapominać, że to właśnie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego "Centrum" - był przedmiotem opracowań konkursowych poddawanych opinii publicznej i generalnie akceptowalny. Opracowany projekt przez zespół nagrodzony w konkursie Stowarzyszenia Architektów Polskich w proponowanym obecnie projekcie zmian ma utrzymane generalne założenia funkcjonalne i przestrzenne.

Uzasadnienie prawne:

Przywołany w podstawie prawnej niniejszej uchwały art.23 ust.3 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym czyni Radę Miejską odpowiedzialną za uwzględnienie lub odrzucenie protestów złożonych do projektu planu.

Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz.U. Nr 142 z 2001 r. poz.1591 z późn. zmianami) art.7 ust.1 - nakłada na gminę zadania i obowiązki m. in. z zakresu ładu przestrzennego, gospodarki terenami i ochrony środowiska.

Obowiązkiem Rady Miasta jest podejmowanie przedsięwzięć stymulujących jakościowy rozwój miasta, które bez wprowadzenia zmian do obowiązującego planu miejscowego w zakresie umożliwiającym rozwiązanie problemu handlu targowiskowego w centrum miasta nie mogą być realizowane na obszarze Centrum - Manhatan.

Opracowanie projektu planu, do fazy jego wyłożenia oparte zostało na procedurze określonej w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym z dopełnieniem wszystkich wymogów art.18 ust.2 określających tryb sporządzania planu.

Od strony merytorycznej projekt planu w maksymalnym stopniu respektuje rozwiązania funkcjonalne i kompozycyjne akceptowanego planu miejscowego tego obszaru z 1999 r.

Zasady wolności gospodarczej stanowią konstytucyjną zasadę, której Gmina w swojej autonomii nie może naruszać w imię interesu wąskiej grupy kupców działających w obszarze Centrum. Ożywienie jakie może wprowadzić jakościowa zmiana w istniejącej strukturze handlu i usług w rezultacie służy placówkom istniejącym poprzez wciąganie większych kręgów zainteresowanych, przebranżawiania w dążeniu do komplementarności ośrodka.

Mając na uwadze powyższe racje oraz obowiązki wynikające z władztwa planistycznego Gminy protesty Zrzeszenia Kupców Polskich w Starachowicach odrzuca się.

§ 2.

Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Starachowice.

§ 3.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej w Starachowicach
Kazimierz Bojara