Uchwała Nr VII/12/2003
Rady Miejskiej w Starachowicach
z dnia 29 września 2003 r.

w sprawie: rozpatrzenia protestu wniesionego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu B3 Centrum - Manhatan na obszarze miasta Starachowice w obrębie ulic Staszica, Kopalnianej i Armii Krajowej.

Działając na podstawie

uchwala się, co następuje:

§ 1.

Odrzuca się w całości protest złożony do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu B3 Centrum Manhatan na obszarze miasta Starachowice w obrębie ulic Staszica, Kopalnianej i Armii Krajowej złożony przez Radę Osiedla Skałka wraz z Radą Osiedla Szlakowisko Starachowice ul. Wojska Polskiego 9.

Treść protestu:

Protest składa się z pisma złożonego przez Radę Osiedla Skałka i Radę Osiedla Szlakowisko w dniu 22.08.2003 w okresie wyłożenia w/w planu do publicznego wglądu.

Podnoszone są w nich następujące kwestie:

W piśmie Osiedla Skałka znajduje się propozycja budowy trzy lub czterokondygnacyjnego parkingu przejmującego program parkingowy z przyległych osiedli i centrum. Równocześnie pełniłby on rolę schronu przeciwlotniczego. W piśmie stawia się zarzuty, iż w projekcie centrum nie przewiduje się parkingów podziemnych. Przedstawiona zostaje natomiast propozycja nie zabudowywania terenu jeżeli miasto nie posiada na to środków. "Skoro nie stworzono centrum przez czterdzieści lat, gdy miasto dynamicznie się rozwijało i rozbudowywało, to jeśli nas nie stać obecnie, to możemy jeszcze poczekać, a może nadejdzie lepsza koniunktura dla Starachowic."

Uzasadnienie faktyczne:

Składane w proteście propozycje można ująć w następujące konkretne wnioski:

Krytykowana jest propozycja planu zarówno w zakresie funkcji (handlowo-gastronomicznej) jak i w zakresie kompozycji (ingerencja w panoramę miasta). Rada osiedla może krytykować projekt planu i mieć odrębne stanowisko co do sposobu zagospodarowania, należy jednak stwierdzić, że złożony protest jest oderwany od rzeczywistych propozycji planistycznych i uwarunkowań gospodarczych. Nie jest zgodne z prawdą, że projekt planu przewiduje jedynie funkcje handlowe i gastronomiczne. Pożądane funkcje centrotwórcze jakie określa się w tym projekcie to: domy towarowe, restauracje, kawiarnie, hotele, sklepy typu delikatesy, salony sprzedaży, sale widowiskowe, kina, biura agencji turystycznych, banki, administracja oraz jako uzupełnienie programu drobne, nieuciążliwe usługi dla ludności.

Szczegółowe ustalenia dla poszczególnych obszarów usług od U-4 do U-10, określają wysokość zabudowy, formę, sposób rozwiązania dachów, stawiając wysokie wymagania wobec inwestorów. Żaden obiekt nie może być wyższy niż cztery kondygnacje, budynki nie będą więc naruszały panoramy miasta.

Propozycja rozwiązania problemu parkingowego osiedli w formie wielopoziomowego parkingu jest sprzeczna z głównym założeniem eksponowania w ramach publicznego pasażu miejskiego atrakcji przyrodniczej jaką stanowi wychodnia skałek. Ponadto pomysł jest nieracjonalny z powodu naturalnego dążenia do parkowania w pobliżu domu. Problem parkowania na osiedlach może i powinien być rozwiązany lokalnie poprzez racjonalizację zagospodarowania terenu. Taka propozycja może być opracowana w trakcie sporządzania planów miejscowych poszczególnych jednostek. Wiele rozpoczętych inwestycji osiedlowych garaży wielopoziomowych, chociażby w Kielcach oś. Ślichowice, upadło z braku możliwości ekonomicznych (koszt minimalny na jedno stanowisko - 25000 zł).

Przywoływany dobry okres rozwoju miasta przypadał na lata 70-siąte i 80-siąte, kiedy realizację infrastruktury społecznej, szczególnie w zakresie obiektów komercyjnych, nie nadążała za szybkim rozwojem osiedli mieszkaniowych. Również teren "Manhatanu" jest wolną do dziś rezerwą pod realizację centrum dzielnicowego. Mimo zubożenia mieszkańców miasta nie można sztucznie hamować rozwoju rynku usług, który przez konkurencję podnosi jakość, obniża ceny osiągając większy zasięg oddziaływania. Naturalne dążenie do komplementarności ośrodka, powoduje jego ciągły rozwój.

Rolą gminy jest dbałość o poprawną formę i standardy zabudowy, zapewnienie realizacji infrastruktury technicznej oraz przestrzeni publicznych. Ilość miejsc postojowych, właściwa danej funkcji, musi być zrealizowana łącznie z obiektem, do czego zobowiązują wprost przepisy Prawa budowlanego. Zapewnienie miejsc postojowych jest podstawową zasadą realizacji wszelkich funkcji komercyjnych. Rozwiązanie podziemnych parkingów, choć trudne ze względu na uwarunkowania geologiczne, może być realizowane w ramach poszczególnych obiektów i w ścisłym powiązaniu z nimi.

Uzasadnienie prawne:

Odrzucenie protestów Rady Osiedla Skałka i Rady Osiedla Szlakowisko następuje na podstawie art.23 ust.3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 o zagospodarowaniu przestrzennym dającym prawo radzie gminy rozstrzygania w kwestii uwzględnienia lub odrzucenia protestu. Rada gminy działa w ramach swoich obowiązków wynikających z art.7 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym, który nakłada na gminę zadania i obowiązki m.in. z zakresu ładu przestrzennego, gospodarki terenami i ochrony środowiska.

Zasięg zmiany w stosunku do obowiązującego planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego Centrum Usługowo-Handlowego w Starachowicach, uchwalonego uchwałą Nr V/9/99 Rady Miejskiej w Starachowicach z dnia 10 maja 1999 dokonywany w ramach opracowywanego obecnie planu, jest generalnie nieznaczny. Polega na jego urealnieniu poprzez dopuszczenie realizacji na terenie po byłej kotłowni zorganizowanego obiektu dla rozproszonego dotychczas handlu straganowego (obszar U-5) oraz przystosowania obszarów U-6 i U-7 do zagospodarowania w sposób zorganizowany przez drobniejsze podmioty. Utrzymane zostały główne założenia kompozycyjne planu, wyeksponowano przestrzeń publiczną w formie głównego pasażu. Podjęte czynności wynikają z obowiązków określonych w art.31 ustawy z dnia 7 lipca 1994 o zagospodarowaniu przestrzennym. Przepis ten zobowiązuje gminę do cyklicznej co najmniej raz w kadencji dokonywanej oceny realizacji planów miejscowych.

Składane w proteście najdalej idące wnioski o zaniechanie realizacji centrum, są w sprzeczności z generalną zasadą podjętych zmian w planie. Natomiast wnioski przedstawiające wizję centrum wielofunkcyjnego o wysokim standardzie zabudowy znajdują swoje odzwierciedlenie w zapisach projektu planu.

Od polityki realizacyjnej gminy (właściciela większości gruntów), od właściwego egzekwowani realizacji zapisów planu oraz od siły ekonomicznej inwestorów będzie zależał ostateczny kształt Centrum Manhatan.

§ 2.

Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Starachowice.

§ 3.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej w Starachowicach
Kazimierz Bojara