Uchwała Nr X/8/2003
Rady Miejskiej w Starachowicach
z dnia 22 grudnia 2003 r.

w sprawie: rozpatrzenia protestu wniesionego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu C-7 ŁĄKI na obszarze miasta Starachowice w obrębie ulic Kardynała Wyszyńskiego, Bocznej i doliny Rzeki Kamiennej.

Działając na podstawie

uchwala się, co następuje:

§ 1.

Odrzuca się w całości wspólny protest Zrzeszenia Kupców Polskich w Starachowicach 27-200 Starachowice ul. Wojska Polskiego 16 reprezentowanego przez p. Janusza Mierzyńskiego oraz Cechu Rzemieślników i Przedsiębiorców w Starachowicach ul. Rzemieślnicza 1, 27-200 Starachowice reprezentowanego przez p. Jadwigę Kwaśniewską wniesiony do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu C-7 ŁĄKI na obszarze miasta Starachowice w obrębie ulic Kardynała Wyszyńskiego, Bocznej i doliny Rzeki Kamiennej.

Treść protestu

Protest dotyczy trybu udostępnienia i wyłożenia projektu planu w tym spraw proceduralnych i formalnych. Zarzuca się, że w tekście planu istnieją poprawki (nie parafowane) istotne merytorycznie i formalnie, a także brak rzetelnej opinii na temat oddziaływania zamierzonych inwestycji w tym terenie na sprawy związane z handlem, bezrobociem i komunikacją w mieście.

Od strony merytorycznej wnoszący protest nie zgadzają się na przyjęte w projekcie planu rozwiązanie, które w miejsce proponowanego w I wersji projektu planu obszaru pod ogólnomiejskie funkcje usługowe, w tym handlowe o powierzchni sprzedażowej powyżej 2000 m2 - wprowadza podział na: trzy mniejsze dopuszczając te same funkcje usług ogólnomiejskich z ograniczeniem funkcji handlowych do obiektów o powierzchni sprzedażowej poniżej 2000 m2.

Brak zapisu w projekcie planu "iż na przyjętym w planie obszarze może być zlokalizowana tylko jedna placówka handlowa o powierzchni handlowej do 2000 m2" umożliwia, wg protestujących realizację obiektów przekraczających dopuszczalną powierzchnię sprzedażową 2000 m2.

Zarzucają, że zawarty w opisie cel planu (§8 projektu planu) zapis, że "plan pozwala na przygotowanie lokalizacji pod jedyny w mieście zespół zabudowy o charakterze wielko-przestrzennym (do 2000 m2 powierzchni sprzedażowej) w formie wielofunkcyjnego centrum, wiążąc je ze szlakiem turystycznym wytyczonym kolejką wąskotorową." - świadczy o dążeniu do realizacji zespołu zabudowy składającego się z kilku lub kilkunastu obiektów handlowych, o powierzchniach nie przekraczających 2000 m2. Uważają, że należy wprowadzić ograniczenie lokalizacji na tym terenie tylko do jednego obiektu o powierzchni poniżej 2000 m2.

W proteście zarzuca się brak wyłożenia prognozy skutków budowy obiektu handlowo-usługowego o powierzchni sprzedażowej powyżej 2000 m2, o której mowa w art.10 pkt.2 ustawy z dn. 07 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym.

Uzasadnienie faktyczne

Zrzeszenie Kupców Polskich w Starachowicach wraz z Cechem Rzemieślników i Przedsiębiorców w Starachowicach złożyli protest do wyłożonego powtórnie do publicznego wglądu projektu planu terenu C-7 ŁĄKI na obszarze miasta Starachowice.

Protest złożono w dwóch pismach - z dnia 20 października 2003 r. i z dnia 14 listopada 2003 r. Oba pisma zawierające protest wpłynęły w terminie określonym dla drugiego wyłożenia.

W związku z wcześniejszą skargą Zrzeszenia Kupców Polskich na działanie pracowników urzędu w związku z wyłożeniem projektu planu - drugie wyłożenie projektu planu przedłużono do dnia 14.11.2003 r. udostępniając wszystkie żądane dokumenty.

Przedmiotem wyłożenia (w drugim wyłożeniu, po uwzględnieniu protestów i zarzutów) był rysunek planu - wersja poprawiona (nowa edycja) po uwzględnieniu przez prezydenta miasta zarzutów i protestów wniesionych do projektu wyłożonego w pierwszym wyłożeniu.

Do wglądu wyłożono poprawiony tekst uwzględniający zarzuty i protesty uwzględnione przez Prezydenta miasta jak też pierworys planu z naniesionymi odręcznie poprawkami. Klauzula na 1 stronie tekstu ustaleń planu wyjaśnia ich autorstwo (projektant planu).

Zgodnie z art.18 ust.2 pkt.8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym, sporządzający projekt planu (Prezydent) w ramach autopoprawki może uwzględnić zgłoszone zarzuty i protesty. Stąd w dokumentacji planistycznej, którą stanowi pierwszy, wykładany, ostemplowany pieczęciami uzgodnień projekt planu (tekst i rysunek) zostały naniesione poprawia ustaleń wynikające zarówno z uwzględnienia zarzutów i protestów, jak też wcześniejszych uwag organów opiniujących i uzgadniających.

Projekt planu tworzony jest pod nadzorem uprawnionego urbanisty, tak więc wszelkie procedury związane z jego tworzeniem są pod nadzorem zarówno projektanta planu jak i organu nadzoru jakim jest Wojewoda.

Zainteresowane strony są imiennie informowane o terminie sesji zatwierdzającej plan, co daje możliwość pełnej kontroli nad ostateczną wersją planu.

Dyspozycja art.23 ust.1 ustawy o zagospodarowaniu- przestrzennym nie daje kompetencji oprotestowywania każdemu procedur planistycznych daje natomiast możliwość każdemu, kto kwestionuje ustalenia, przyjęte w projekcie planu do wniesienia, protestu.

Merytoryczny protest dotyczy przyjętych ustaleń funkcjonalnych terenów w obszarze oznaczonym w pierwszej wersji projektu planu symbolem "1 U Ch, g, t, kt, ks, a, rz - obszar usług komercyjnych handlu, gastronomii, turystyki, rekreacji, kultury, obsługi komunikacji, administracji, centra wystawiennicze, banki, rzemiosło o powierzchni sprzedażowej powyżej 2000 m2."

Uwzględniając protest Zrzeszenia Kupców Polskich w Starachowicach z dnia 24.07.2003 r. złożony po pierwszym wyłożeniu projektu planu do publicznego wglądu, w którym oprotestowano możliwość lokalizacji obiektów handlowych o pow. sprzedaży przekraczających 2000 m2 - Prezydent Miasta, w formie autopoprawki wprowadził zmianę, polegającą na rezygnacji z zapisu dopuszczającego lokalizację handlu wielkopowierzchniowego. Równocześnie obszar 1 U Ch, g, t, r, kt, ks, a, rz został podzielony na trzy odrębne obszary oznaczone symbolami 1-3 U Ch, g, t, r, kt, ks, a, rz, umożliwiające inwestowanie drobniejszym lokalnym inwestorom.

Stwierdzenie zawarte w proteście, że "wprowadzając zapis zmieniający możliwość budowy jednego obiektu handlowego o powierzchni powyżej 2000 m2 na kilka o powierzchni handlowej do 2000 m2 ucieka się od obowiązku wykonania wymaganych przy tego typu inwestycjach prognoz skutków oddziaływania na środowisko." nie jest zgodne z prawdą, ponieważ:

  1. jest opracowana, uzgadniana i wykładana z planem prognoza oddziaływania na środowisko opracowana zgodnie z art.41 ust.2 ustawy z dn. 27 kwietnia 2001 r. Prawo Ochrony Środowiska,

  2. jest opracowana zgodnie z art.10 ust.2 ustawy z dn. 07 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym prognoza skutków budowy obiektów handlowych o powierzchni ponad 2000 m2 dla rynku pracy, komunikacji, istniejącej sieci handlowej oraz zaspokojenia potrzeb i interesów konsumentów zaopiniowana przez zarząd powiatu, wójtów sąsiednich gmin i powiatowego rzecznika konsumentów. Prognoza ta nie podlega wykładaniu do publicznego wglądu, przeznaczona jest dla Rady Miejskiej, w celu uzasadnienia decyzji planistycznych.
    Po rezygnacji z wielkopowierzchniowego obiektu handlowo-usługowego prognoza ta przestaje być obowiązkowa.

Podnoszony w proteście zarzut, że rzekomo nie dokonano żadnej faktycznej zmiany w planie przez podział obszarów i ograniczenie pow. sprzedażowej obiektów do 2000 m2 nie znajduje potwierdzenia ponieważ:

  1. w I wersji planu teoretycznie istniała możliwość realizacji czystej funkcji sprzedażowej o pow. około 12 000 m2 (17,5 % pow. terenu) w formie handlu "wielkopowierzchniowego" bardziej konkurencyjnego do tradycyjnego, charakteryzującego się dużą ekonomicznością, małym zatrudnieniem, silnym (często obcym) inwestorem. Proponowana obecnie forma zagospodarowania pozwala łącznie na realizację maksymalnie do 6000 m2 pow. sprzedażowej na wszystkich trzech obszarach łącznie, w formie rozdrobnionej zbliżonej do handlu, tradycyjnego, o wielkości inwestycji dostępnej dla inwestorów lokalnych. Nie należy zapominać, że funkcja handlu umieszczona jest jako jedna, z wielo dopuszczalnych na tym obszarze funkcji, w tym turystyczna (hotele), rekreacyjna, sportowa (hale sportowe, boiska), administracyjna (banki, biura), rzemiosło usługowe.
    W warunkach wolnego rynku ich realizacja będzie odpowiedzią na rzeczywiste zapotrzebowanie społeczności miasta.

Uzasadnienie prawne

Przywołany w podstawie prawnej niniejszej uchwały, art.23 ust.3 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym daje Radzie Gminy kompetencje uwzględnienia lub odrzucenia protestów złożonych do projektu planu wyłożonego do publicznego wglądu.

Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz.U. z 2001 r. Nr 142 poz.1591 z późn. zmianami) w art.7 ust.1 nakłada na gminę zadania i obowiązki m. in. z zakresu ładu przestrzennego, gospodarki terenami i ochrony środowiska.

Obowiązkiem Rady Miasta jest podejmowanie przedsięwzięć stymulujących jakościowy rozwój miasta zmierzających do poprawy jakości życia mieszkańców.

Ustalanie przeznaczenia i zasad zagospodarowania terenu dokonywane jest w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego z zachowaniem warunków określonych w ustawach (art.2 ust.1 ustawy z dnia 07 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym).

Celem sporządzania planu miejscowego teren C-7 ŁĄKI było przeznaczenie terenu położonego bezpośrednio w sąsiedztwie centrum miasta, dobrze skomunikowanego i uzbrojonego na ośrodek usługowo-handlowy o randze ośrodka powiatowego, wielkoprzestrzennego, dla którego przewiduje się pełny asortyment funkcji o charakterze centrotwórczym i ogólnomiejskim z zakresu handlu i usług.

Rezygnacja z proponowanych w I wersji projektu planu zapisów umożliwiających realizację obiektów handlowych wielkopowierzchniowych o pow. sprzedażowej powyżej 2000 m2, poprzez podział obszaru na trzy odrębne obszary i wprowadzenie zakazu realizacji obiektów handlowych o powierzchni sprzedażowej powyżej 2000 m2 - nie narusza przepisów prawa. Nie stanowi bowiem naruszenia prawa taki sposób kształtowania dyspozycji funkcjonalno-przestrzennej planu, które mogą doprowadzić do realizacji w różnych obszarach powierzchni sprzedażowej przekraczającej 2000 m2 łącznie.

Definicja powierzchni sprzedażowej znajduje się w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym i brzmi: "powierzchnie sprzedaży - należy przez to rozumieć tę część ogólnodostępnej powierzchni obiektu handlowego stanowiącego całość techniczno użytkową, przeznaczonego do sprzedaży detalicznej, w której odbywa się bezpośrednia sprzedaż towarów, bez wliczania do niej powierzchni usług gastronomii oraz powierzchni pomocniczej, do której zalicza się powierzchnie magazynów, biur, komunikacji, ekspozycji wystawowej itp."

Plan wprowadza ograniczenie tej powierzchni do 2000 m2.

Również ustawa z dn. 07 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym operuje w art.10 ust.1 pkt.1 pojęciem "tereny, które mogą być przeznaczone pod budowę obiektów handlowych o powierzchni sprzedażowej powyżej 2000 m2".

Nie jest więc sprzeczne ż prawem, ani obłożone dodatkowymi warunkami wprowadzenie do ustaleń miejscowego planu wielu obszarów przeznaczonych pod realizację odrębnych obiektów handlowych (stanowiących całość techniczno użytkową) o powierzchni sprzedażowej do 2000 m2:

§ 2.

Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Starachowice.

§ 3.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej w Starachowicach
Kazimierz Bojara