Załącznik Nr 1
do

Uchwały Nr XV/1/2005
Rady Miejskiej w Starachowicach
z dnia 19 grudnia 2005 r.

 

STARACHOWICKI PROGRAM POMOCY PRZEDSIĘBIORCOM

§ 1.

Przez nowe inwestycje, o których mowa w §1 uchwały należy rozumieć, związane z utworzeniem, rozbudową lub nabyciem przedsiębiorstwa, jak również z rozpoczęciem w przedsiębiorstwie działalności obejmującej dokonanie zasadniczych zmian produkcji, produktu albo procesu produkcyjnego poniesione nakłady finansowe w:

  1. środki trwałe (budynki, grunty, budowle, o których mowa w §3)
  2. wartości niematerialne i prawne, polegające na uzyskaniu patentu, nabyciu licencji oraz nieopatentowanego know-how.

§ 2.

Utworzenie nowych miejsc pracy oznacza przyrost netto miejsc pracy w danym przedsiębiorstwie nie później niż w okresie 6 miesięcy od zakończenia inwestycji, o której mowa w §1 w stosunku do średniego poziomu zatrudnienia w okresie 12 miesięcy przed rozpoczęciem inwestycji, przy czym uwzględnia się tylko pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy.
Od liczby nowych miejsc powstałych w związku z realizacją nowej inwestycji należy odjąć liczbę miejsc pracy zlikwidowanych w tym okresie.

§ 3.

Przy obliczaniu wielkości pomocy regionalnej na wspieranie nowych inwestycji, o których mowa w §1, uwzględnia się koszty kwalifikujące się do objęcia tą pomocą, na które składają się:

  1. cena nabycia gruntów,
  2. nakłady na budowle i budynki,
  3. nakłady na wyposażenie obiektów w środki trwałe związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, w tym w szczególności w:
    1. maszyny i urządzenia,
    2. narzędzia, przyrządy i aparaturę,
    3. wyposażenie techniczne do prac biurowych,
    4. infrastrukturę techniczną.

§ 4.

Koszty inwestycji w wartości niematerialne i prawne, takie jak uzyskanie patentów, zakup licencji oraz nieopatentowanego know-how, mogą być uwzględniane w kosztach inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą w wysokości nie większej niż 25% (wielkość ta nie dotyczy małych i średnich przedsiębiorstw) przedstawionych w §3 kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą; w przypadku inwestycji w wartości niematerialne i prawne, wartości te powinny:

  1. być wykorzystywane wyłącznie przez przedsiębiorstwo otrzymujące pomoc regionalną,
  2. być nabyte od osoby trzeciej na warunkach nieodbiegających od normalnych praktyk inwestycyjnych,
  3. być ujęte w aktywach przedsiębiorstwa oraz pozostawać własnością przedsiębiorstwa przez okres co najmniej 5 lat,
  4. podlegać amortyzacji zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 5.

Przy obliczaniu wielkości pomocy regionalnej na tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją, uwzględnia się wartość ponoszonych przez przedsiębiorcę dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, na które składają się koszty płacy brutto powiększone o wszystkie obowiązkowe płatności związane z ich zatrudnieniem.

§ 6.

Maksymalna intensywność pomocy regionalnej wynosi 50% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców z wyjątkiem przedsiębiorców należących do sektora transportu maksymalną intensywność pomocy podwyższa się o 15 punktów procentowych brutto.
Wielkość pomocy liczona jako stosunek kwoty pomocy do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą nie może przekroczyć maksymalnej intensywności pomocy.

§ 7.

Pomoc regionalna na wspieranie nowych inwestycji może być udzielana wraz z pomocą regionalną na utworzenie nowych miejsc pracy, pod warunkiem, że łączna intensywność tych pomocy nie przekracza maksymalnej intensywności pomocy regionalnej określonej w §6 programu.
Dopuszczalną wielkość pomocy określa się wówczas jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy dla danego obszaru oraz wyższej kwoty kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą (tj. kosztów inwestycji albo dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników).

§ 8.

Warunkiem przyznania zwolnienia, o którym mowa w §1 uchwały jest:

  1. Dla małych przedsiębiorców w rozumieniu Rozporządzenia nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art.87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001 r., zmienionego rozporządzeniem nr 364/2004 Dz. Urz. UE L 63 z 28.02.2004 r.), jest zainwestowanie w okresie do 24 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej uchwały ogółem w działalność prowadzoną na nieruchomościach kwoty co najmniej 300 tys. złotych i utworzenie na terenie Gminy Starachowice ogółem co najmniej 5 miejsc pracy związanych z nową inwestycją.
  2. Dla średnich przedsiębiorców w rozumieniu Rozporządzenia nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art.87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001 r., zmienionego rozporządzeniem nr 364/2004 Dz. Urz. UE L 63 z 28.02.2004 r.) jest zainwestowanie w okresie do 24 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej uchwały ogółem w działalność prowadzoną na nieruchomościach kwoty co najmniej 6 mln złotych i utworzenie na terenie Gminy Starachowice ogółem co najmniej 100 miejsc pracy związanych z nową inwestycją.
  3. Dla przedsiębiorców innych niż wymienieni w ust.1 i 2 jest zainwestowanie w okresie do 24 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej uchwały ogółem w działalność prowadzoną na nieruchomościach kwoty co najmniej 9 mln złotych i utworzenie na terenie Gminy Starachowice ogółem co najmniej 150 miejsc pracy związanych z nową inwestycją.
  4. Zwolnienie z podatku przysługuje, jeżeli przedsiębiorca, o którym mowa w ust.1, 2, 3, zatrudni osoby posiadające status bezrobotnego tj. osoby pozostające bez pracy i bez świadczeń przedemerytalnych, zarejestrowane w Powiatowym Urzędzie Pracy.

§ 9.

W przypadku korzystania z pomocy, o której mowa w §1 uchwały, przedsiębiorca nie może równocześnie korzystać z innych tytułów pomocy publicznej udzielanej przez gminę.

§ 10.

Prawo do zwolnienia z podatku od nieruchomości nie obejmuje inwestycji związanych z budową stacji paliw, banków, obiektów handlowych o powierzchni powyżej 200 m oraz obiektów handlowych prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 4,5% bez względu na ich powierzchnię.

§ 11.

Zwolnieniem od podatku od nieruchomości zostaną objęte te nieruchomości (budynki, budowle, grunty), z których obowiązek podatkowy powstanie po dniu wejścia w życie niniejszej uchwały, a w przypadku inwestycji związanych z dokonywaniem zasadniczych zmian produkcji bądź procesu produkcyjnego zwolnieniem objęte zostaną nieruchomości wg stanu na dzień złożenia wniosku.

§ 12.

  1. Pomoc udzielana na podstawie programu podlega sumowaniu z inną pomocą na wspieranie tego samego projektu inwestycyjnego lub tworzenie tych samych nowych miejsc pracy utworzonych w związku z realizacją projektu inwestycyjnego i nie może przekroczyć maksymalnej intensywności pomocy.
  2. Wielkość środków publicznych przeznaczonych na udzielenie pomocy w czasie trwania programu corocznie wynosić będzie ok. 800.000 zł.
  3. Czas trwania programu obejmuje okres od dnia jego wejścia w życie do 31 grudnia 2006 roku.
  4. Przedsiębiorca spełniający warunki określone w §8 ust.1, 2 i 3 może uzyskać pomoc regionalną pod warunkiem, że:
    1. udział własny przedsiębiorcy w nakładach związanych z nową inwestycją, w przypadkach o których mowa w §4, 5, 6, 7 wynosi co najmniej 25%, przy czym przez udział własny należy rozumieć środki, które nie zostały uzyskane przez przedsiębiorcę w związku z udzieloną pomocą publiczną, w szczególności w formie:
      • kredytów preferencyjnych,
      • dopłat do oprocentowania kredytów preferencyjnych,
      • gwarancji i poręczeń na warunkach korzystniejszych od oferowanych na rynku,
    2. działalność gospodarcza związana z nową inwestycją będzie prowadzona co najmniej przez pięć lat od dnia zakończenia inwestycji,
    3. nowe miejsca pracy związane z nowa inwestycją muszą być utrzymane przez pięć lat od dnia udzielenia pomocy.

§ 13.

  1. Program nie przewiduje możliwości udzielania pomocy w przypadku realizacji inwestycji odtworzeniowych.
  2. Niniejszy program nie przewiduje udzielania pomocy na realizację dużego projektu inwestycyjnego, czyli nowej inwestycji, której wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą przekraczają równowartość 50 mln euro lub realizujących plan restrukturyzacyjny.
  3. Przepisy programu nie mają zastosowania do przedsiębiorców znajdujących się w trudnej sytuacji ekonomicznej, zgodnie z Wytycznymi Wspólnotowymi dotyczącymi pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z l.l0.2004 r.)
  4. Program nie ma zastosowania do przedsiębiorców działających w sektorach górnictwa węgla, hutnictwa żelaza i stali, włókien syntetycznych, budownictwa okrętowego, żeglugi morskiej oraz prowadzących działalność w zakresie transportu.
  5. Maksymalna intensywność pomocy regionalnej dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w sektorze motoryzacyjnym wynosi 30% intensywności, o której mowa w §6 programu, jeżeli kwota planowanej pomocy regionalnej, wyrażona jako ekwiwalent dotacji brutto, przekracza równowartość 5 mln euro, zgodnie z pkt 45(b)(v) Wielosektorowych zasad ramowych w sprawie udzielania pomocy regionalnej dla dużych projektów inwestycyjnych oraz zgodnie z §5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 września 2004 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej.
  6. Program nie przewiduje możliwości udzielania pomocy publicznej w rybołówstwie oraz w zakresie produkcji, przetwórstwa i obrotu towarami rolnymi wymienionymi w Załączniku nr 1 do traktatu Ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Dz. Urz. WE nr L 325, z 24.12.2002 r., str. 0033-0184, tekst jednolity).

§ 14.

  1. Niezależnie od przepisów określonych w §8 programu warunkiem uzyskania pomocy w postaci zwolnienia z podatku od nieruchomości jest:
    1. złożenie wniosku w nieprzekraczalnym terminie 14 dni od dnia, w którym przedsiębiorca nabył prawo do zwolnienia wraz z deklaracją podatkową (osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej), wniosku wraz z informacją o obiektach budowlanych i gruntach (osoba fizyczna). Ulga przysługuje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono wniosek.
    2. złożenie sprawozdania z poniesionych nakładów na nowe inwestycje, zgodnych z zapisami niniejszej uchwały podpisanego przez upoważnione osoby (zarząd, właściciel przedsiębiorstwa) oraz:
      • w przypadku małych przedsiębiorców - potwierdzonymi za zgodność z oryginałem kopiami faktur,
      • w pozostałych przypadkach - potwierdzonego przez niezależnego biegłego rewidenta (audytora).
    3. przedłożenie zaświadczenia sporządzonego w oparciu o deklaracje rozliczeniowe ZUS (DRA) o wielkości zatrudnienia zgodnie z §2 załącznika do niniejszej uchwały wraz z kserokopiami umów o pracę nowozatrudnionych pracowników,
    4. określenie we wniosku celu przeznaczenia pomocy,
    5. złożenie informacji o wysokości udzielonej pomocy w okresie 3 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku,
    6. zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub Krajowego Rejestru Sądowego,
    7. oświadczenie o zobowiązaniach publiczno-prawnych (wystąpienie zaległości w zobowiązaniach wobec Gminy Starachowice uniemożliwia skorzystanie z ulgi podatkowej),
    8. składanie kwartalnych sprawozdań (w ciągu 15 dni od zakończenia kwartału) w zakresie objętym zwolnieniem (stan zatrudnienia) - dowody poniesienia kosztów wynagrodzeń brutto zatrudnionych pracowników wraz ze wszystkimi obowiązkowymi płatnościami związanych z ich zatrudnieniem.
  2. Zwolnienie przedsiębiorcy z podatku od nieruchomości następuje w drodze decyzji.

§ 15.

  1. Podatnicy korzystający ze zwolnień z podatku od nieruchomości są zobowiązani do składania oświadczeń wg ustalonego wzoru, do dnia 15 stycznia każdego roku podatkowego, w którym udokumentują spełnienie warunków określonych w uchwale i niniejszym programie.
  2. W tym samym terminie podatnicy winni złożyć informację organowi podatkowemu o wielkości pomocy otrzymanej w związku z realizacją danej inwestycji lub tworzeniem nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją.
  3. Na podstawie informacji, o której mowa w ust.2 organ podatkowy dokonuje do dnia 31 stycznia oceny udzielonej pomocy ze szczególnym uwzględnieniem przekroczenia maksymalnej intensywności określonej w §6 programu.
  4. Jeżeli przekroczenie dopuszczalnej intensywności pomocy publicznej nastąpiło w związku ze zwolnieniem przedsiębiorcy z podatku od nieruchomości w trybie niniejszej uchwały, kwota udzielonej pomocy ponad dopuszczalną intensywność podlega zwrotowi w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się decyzji określającej wysokość zwrotu na rachunek organu udzielającego pomocy.

§ 16.

  1. Podatnik jest zobowiązany powiadomić pisemnie organ podatkowy o utracie warunków zwolnienia najpóźniej w terminie 14 dni od dnia powstania okoliczności powodujących tą utratę.
  2. Podatnik, który w terminie określonym w ust.1 zawiadomi organ podatkowy o utracie warunków do zwolnienia z podatku, traci prawo do tego zwolnienia i jest zobowiązany do zwrotu kwoty udzielonej pomocy na rachunek organu udzielającego pomocy w terminie 14 dni od daty uprawomocnienia się decyzji stwierdzającej wygaśnięcie prawa do zwolnienia.
  3. Podatnik, który nie dopełnił obowiązku terminowego zawiadomienia o utracie warunków do zwolnienia z podatku, traci prawo do tego zwolnienia i jest zobowiązany do zwrotu kwoty udzielonej pomocy wraz z odsetkami - w wysokości odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych - liczonymi od dnia udzielenia pomocy, na rachunek organu udzielającego pomocy w terminie 14 dni od daty uprawomocnienia się decyzji, o której mowa w ust.2.