Załącznik Nr 3
do

Uchwały Nr XV/3/2005
Rady Miejskiej w Starachowicach
z dnia 19 grudnia 2005 r.

 

INSTRUKCJA FN/05
Ewidencjonowania i rozliczania wpływów z targowisk miejskich

  1. Pokwitowanie z kasy fiskalnej za opłatę pobraną na targowisku zawiera:
    1. adres Urzędu Miejskiego w Starachowicach, 27-200 Starachowice; ul. Radomska 45,
    2. NIP 664-00-07-372 Urzędu Miejskiego,
    3. adres targowiska, odpowiednio: targowisko przy ul. Targowej albo targowisko przy al. Armii Krajowej.
    4. numer pawilonu i lokalu,
    5. rodzaj opłaty: targowa, dodatkowa eksploatacyjna lub dodatkowa rezerwacyjna, albo czynsz za lokal,
  2. Ponadto pokwitowanie zawiera dane zależne od rodzaju opłaty, w tym:
    1. do opłaty targowej:
      1. nazwę rodzaju sprzedaży, zgodnie z §1 ust.1 pkt.1, 2 i 3 aktualnej uchwały Rady Miejskiej w Starachowicach w sprawie ustalania wysokości stawek opłaty targowej oraz sposobu ich poboru, np. "Handel z samochodu dostawczego", "Handel na wymierzonej doraźnie powierzchni",
      2. stawkę opłaty,
      3. kwotę opłaty,
      4. datę dnia handlu,
      5. napis: "Handel po godz. 17-tej", co ma zastosowanie do pokwitowań wydawanych wyłącznie w przypadku prowadzenia handlu rozpoczętego po godz. 17-tej, ważnych tylko w takich dniach.
      6. napis: "NIEFISKALNY", co odnosi się do rodzaju paragonu (opłaty targowej).
    2. do opłaty dodatkowej (za usługę):
      1. nazwę usługi,
      2. stawkę jednostkową opłaty za usługę,
      3. termin usługi (za okres),
      4. kwotę opłaty (brutto w tym VAT),
      5. datę zapłaty.
    3. do czynszu za lokal:
      1. czynsz dzierżawny,
      2. stawka czynszu,
      3. kwota czynszu (brutto w tym VAT),
      4. termin usługi (za okres),
      5. datę zapłaty.
  3. Pokwitowanie za opłatę ważne jest tylko na targowisku na nim (paragon) oznaczonym.
  4. Podczas wprowadzania do kasy rejestrującej danych za pobór opłat lub czynszu dzierżawnego, należy zwracać szczególną uwagę na prawidłowość tych danych, z uwagi na brak możliwości poprawienia w kasie wyników po zatwierdzeniu wniesionych danych i wydruku paragonu.
  5. Poprawa danych, wynikająca z omyłkowego "wczytania" niewłaściwych parametrów, możliwa jest tylko w trakcie wprowadzania danych przed ich zatwierdzeniem do wydruku.
  6. W przypadku, gdy stwierdzenie błędu wyliczeń z kasy nastąpi dopiero po wydruku paragonu, należy paragon z błędem zatrzymać, potem sporządzić rejestr mylnych paragonów (napisać) w celu dokonania korekty, do przyszłego raportu z kasy, załączając do niej ten paragon z parafką sporządzającego. Formularz Rejestru mylnych paragonów określa Wzór Nr 4 załączony do niniejszej Instrukcji.
  7. Brak paragonu uzasadniającego potrzebę korekty, uniemożliwia jej sporządzenie i uwzględnienie w rozliczeniach z Wydziałem Finansowym UM oraz z Urzędem Skarbowym.
  8. Osobie uiszczającej opłatę inną niż opłata targowa, żądającej wydania faktury VAT, inkasent wydaje pokwitowanie z kasy, oznaczając na nim (np. na odwrocie) dane tej osoby. Na podstawie tego pokwitowania wypisywana jest faktura, wydawana za zwrotem tegoż podstawie tego pokwitowania wypisywana jest faktura, wydawana za zwrotem tegoż pokwitowania, które załącza się do kopii faktury jako dowód do jej rozliczania faktur przez inkasenta.
  9. Pobrane z Wydziału Finansowego formularze faktur VAT za usługi na targowisku oraz za czynsze dzierżawne za lokale UM, wystawiane są według jednakowych zasad w trzech egzemplarzach, to jest oryginał plus dwie kopie, w tym:
  10. W przypadkach odmowy uiszczenia opłaty należnej wymienionej w pkc.2 p.pkc.2 i 3, osobie takiej wypisuje się również fakturę.
  11. Listę rodzajów, nazw i stawek opłat wynikających z obowiązujących cenników i stawek wymienionych w umowie, wprowadzanych do programów kas fiskalnych, zgłasza się Wydziałowi Finansowemu UM przed faktycznym ich zastosowaniem.
  12. Rozliczenia miesięczne pobranych opłat wg Wzoru Nr 1 , sporządzane na podstawie raportów z każdej kasy fiskalnej według rodzaju opłat, ustalone co do zakresu z Wydziałem Finansowym UM, załącza się do rozliczeń wpływów z tym wydziałem.
  13. Do raportów miesięcznych załącza się kopie wypisanych, wszystkich faktur z tym związanych oraz zestawienie aktualnych dzierżawców lokali wg Wzoru Nr 2 i zestawienie dowodów wpłat wg Wzoru Nr 3, stanowiących załączniki do niniejszej Instrukcji oraz Rejestr mylnych paragonów, o ile takie wystąpią.
  14. Na zgłoszeniu do Wydziału Finansowego obejmującym przypadki osób odmawiających dokonania opłaty targowej należy wyszczególnić imię i nazwisko adres takiej osoby, celem wystawienia "decyzji wymiarowej" zgodnie z art.21 §1 pkt1 i §3, w związku art.3 pkt2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity - Dz.U.05.8.60 z późn. zm.).

Ponadto Wydział Finansowy UM prowadzący ewidencję faktur VAT i rozliczenia wpływów, dokonuje:

  1. Wprowadzenia druków faktur VAT do ewidencji druków ścisłego zarachowania i nadania kolejnych numerów, oraz wydawania zgodnie z zapotrzebowaniem Prowadzącego.
  2. Sprawdzenia z ewidencją księgową wpływów z targowiska, zestawionych wg Wzoru Nr 3 jako Załącznika Nr 1 do Instrukcji oraz z wyciągiem bankowym Urzędu Miejskiego.
  3. Zgłaszania wniosków upraszczających i doskonalących kontrolę ewidencjonowanych wpływów.
  4. Przyjmowania opłat targowych w kasie Urzędu Miejskiego za handel poza placami targowymi (jeśli przewiduje to uchwała Rady Miejskiej) za wydaniem pokwitowania, zawierającego przynajmniej: oznaczenie dnia, na który dokonano opłaty i kwoty opłaty wyliczonej zgodnie z obowiązującą w tej sprawie uchwałą Rady Miejskiej dot. takich opłat, oraz imię i nazwisko osoby dokonującej opłaty.

Integralną część Instrukcji stanowią: