Załącznik Nr 1
do

Uchwały Nr V/3/07
Rady Miejskiej w Starachowicach
z dnia 12 marca 2007 r.

STATUT
MŁODZIEŻOWEJ RADY MIASTA STARACHOWICE

Rozdział I
Postanowienia ogólne

§ 1.

  1. Statut przedstawia zasady działania, cele i zadania Młodzieżowej Rady Miasta Starachowic zwana dalej "Radą".
  2. Rada jest organem samorządowym młodzieży miasta Starachowice jako reprezentacja uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych mających swą siedzibę w mieście. Siedzibą Rady jest Urząd Miejski.
  3. Rada ma charakter wnioskodawczy i opiniodawczy.
  4. Podstawą prawną działania Rady jest uchwała Rady Miejskiej Starachowic, która jest zarazem organem nadzoru. Działalność Młodzieżowej Rady stanowi praca społeczna radnych wybieranych zgodnie z zasadami i trybem wyborczym, które określają czynne i bierne prawo wyborcze oraz zasady wybierania Rady.
  5. Obszarem funkcjonowania Rady jest miasto Starachowice. Rada może współpracować z instytucjami i organizacjami krajowymi oraz zagranicznymi.
  6. Rada nie ma osobowości prawnej i nie jest związana z żadną partią polityczną lub ugrupowaniem politycznym.
  7. W przypadku powstania I kadencji Młodzieżowej Rady Miasta mają zastosowanie przepisy przejściowe:
    1. skład członków Młodzieżowej Rady Miasta wybranych w wyborach poszerzony zostaje o liczbę 8 osób grupy inicjatywnej,
    2. członkowie grupy inicjatywnej mają prawa i obowiązki na równi z członkami powszechnie wybranymi,
    3. grupa inicjatywna traci moc z chwilą upływu I kadencji Rady.

Rozdział II
Cele i zadania Rady

§ 2.

Do zakresu działania Rady należą wszystkie sprawy dotyczące młodzieży Starachowic.

§ 3.

W szczególności celem działania Rady jest:

  1. Kształtowanie i utrwalanie postaw demokratycznych, upowszechnienie idei samorządności, zwiększenia aktywności i umiejętność podejmowania decyzji, propagowanie patriotyzmu lokalnego.
  2. Inicjowanie działań i wyrażanie opinii w sprawach dotyczących życia młodzieży w Starachowicach, głównie w zakresie nauki, kultury i sportu.
  3. Ochrona praw i godności ucznia.
  4. Integracja na rzecz współpracy środowisk młodzieżowych i twórczych działających w Starachowicach.
  5. Podejmowanie starań celem eliminowania negatywnych zjawisk społecznych oraz patologii wśród młodzieży.
  6. Propagowanie idei ochrony środowiska i zdrowego stylu życia

§ 4.

Rada realizuje swoje prawa poprzez:

  1. Opiniowanie projektów uchwał Rady Miejskiej dotyczących szeroko pojętej problematyki młodzieżowej.
  2. Inicjowanie działań, organizowanie imprez, spotkań konsultacyjnych, nawiązywanie współpracy z jednostkami mającymi wpływ na rozwój młodego pokolenia, a w szczególności nauki, kultury, sportu i ochrony środowiska.
  3. Wsparcie w przypadku zagrożenia praw ucznia i swobód obywatelskich.
  4. Prowadzenie działalności informacyjno-doradczej.

§ 5.

  1. Środki finansowe dla potrzeb statutowych Rady zabezpiecza budżet miasta Starachowice w części dotyczącej działalności Rady Miejskiej.
  2. Rada jest obowiązana do 30 września każdego roku kalendarzowego opracować preliminarz wydatków na rok następny i przedłożyć go przewodniczącemu Rady Miejskiej w Starachowicach.

Rozdział III
Członkowie Rady

§ 6.

  1. Radnym może być osoba uczęszczająca do szkoły na terenie miasta. Wiek członka Rady powinien oscylować w przedziale 13-21 lat (w roku kalendarzowym, w którym odbywają się wybory).
  2. Kadencja radnych trwa 2 lata liczona od daty wyborów.
  3. Społeczność uczniowska danej szkoły wybiera dwóch przedstawicieli do Rady za uprzednim dostarczeniem listy z poparciem danej kandydatury z min. 40 podpisami uczniów.
  4. Zmiana miejsca nauki powoduje utratę mandatu z zastrzeżeniem przypadku, gdy uczeń zmienia szkołę gimnazjalną na ponadgimnazjalną na terenie Starachowic.

§ 7.

Radny ma prawo:

  1. Wybierać i być wybieranym do organów Rady.
  2. Zgłaszać wnioski i inicjatywy.
  3. Składania interpelacji w istotnych kwestiach dotyczących działalności Rady.
  4. Udziału w posiedzeniach Rady Miejskiej oraz jej komisjach z zastrzeżeniem wcześniejszego wyboru i wpisu do danej komisji.
  5. Uzyskania informacji dotyczącej funkcjonowania Rady od władz wykonawczych tejże rady.
  6. Uczestniczyć w konferencjach i szkoleniach, których przedmiotem jest działalność Rady.

§ 8.

Radny ma obowiązek:

  1. Przestrzegania statutu, regulaminu i uchwał Rady.
  2. Realizować cele Rady.
  3. Uczestniczyć w sesjach Rady, spotkaniach z przedstawicielami samorządu uczniowskiego, zebraniach wyborczych i prac komisji, do których wyraził akces.
  4. Współdziałać ze swoimi wyborcami.
  5. Powiadomić Przewodniczącego Rady o sprawach organizacyjno-porządkowych typu nieobecność na sesji, zmiana miejsca nauki, zamieszkania.

§ 9.

  1. Gdy zaistnieje fakt niewywiązywania się z obowiązków radnego, nieprzestrzegania statutu, regulaminu lub, gdy rażąco narusza się przyjęte normy społeczne przewodniczący rady może zastosować pisemne upomnienie, następnie wnieść wniosek do Rady o odwołanie takiego radnego.
  2. Odwołanie podejmuje się w drodze uchwały Rady zwykłą większością głosów przy obecności, co najmniej połowy składy Rady. W tym celu o zaistniałym fakcie przewodniczący zawiadamia samorząd uczniowski szkoły, w której radny uzyskał mandat.
  3. Radny ma prawo do rezygnacji z funkcji i mandatu w czasie trwania kadencji Rady.

Rozdział IV
Organy Rady

§ 10.

Rada wybiera organy w postaci:

  1. Zarządu Rady z przewodniczącym zarządu zwanym dalej Przewodniczącym Rady.
  2. Komisję rewizyjną.
  3. Komisje problemowe.

§ 11.

  1. Organem wykonawczym Rady jest Zarząd Rady powoływany przez Radę na okres jej kadencji. Zarząd składa się z przewodniczącego Rady, wiceprzewodniczącego, sekretarza oraz dwóch członków Rady.
  2. Rada wybiera członków zarządu zwykłą większością w obecności co najmniej 2/3 składu Rady, w głosowaniu tajnym. Członkowie zarządu wybierani są na pierwszej sesji Rady. Rada może odwołać Zarząd lub członka zarządu większością 2/3 głosów w obecności min. 2/3 składu Rady, w głosowaniu tajnym na wniosek, co najmniej 1/4 składu Rady.

§ 12.

Do zadań Zarządu należy w szczególności:

  1. Przygotowanie projektów uchwał Rady.
  2. Określenie sposobu wykonywania uchwał.
  3. Realizacja uchwał.

§ 13.

  1. Zarząd może obradować i podejmować uchwały przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu.
  2. Uchwały Zarząd podejmuje zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, a ze swej działalności przedstawia na każdej sesji - sprawozdanie.

§ 14.

Do zadań Przewodniczącego Rady należy w szczególności:

  1. Kierowanie bieżącymi sprawami Rady, organizowaniem pracy Zarządu oraz reprezentowanie Rady na zewnątrz.
  2. Zwoływanie sesji Rady, przygotowywanie sesji, przewodniczenie obradom.
  3. W razie nieobecności Przewodniczącego, jego kompetencje przejmuje wiceprzewodniczący.

§ 15.

Do zadań sekretarza Rady należy:

  1. Odpowiedzialność za całą dokumentację Rady.
  2. Zapewnienie sprawnego funkcjonowania Rady.
  3. Sporządzanie protokołów z sesji Rady i posiedzeń Zarządu.

§ 16.

  1. W celu kontroli funkcjonowania Zarządu Rada powołuje komisję rewizyjną.
  2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków Rady (nie członków zarządu) wybieranych przez Radę w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów.
  3. Przewodniczącego komisji wybierają spośród siebie członkowie tej komisji.
  4. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy głównie:
    1. opiniowanie wniosku w sprawie odwołania członka Zarządu lub całego Zarządu,
    2. kontrolowanie przestrzegania statutu, realizację uchwał Rady (także finansowych),
    3. rozpatrywanie i rozstrzyganie sporów wewnątrz Rady.

§ 17.

  1. Rada pracuje w komisjach problemowych powoływanych ze swego składu w liczbie od 3 do 5 osób.
  2. Rada ustala uchwałą skład osobowy komisji i zakres jej działania.
  3. Każda komisja wyłania ze swego składu przewodniczącego oraz wiceprzewodniczącego, który jest odpowiedzialny za opracowanie i zreferowanie sprawozdania z prac komisji.

Rozdział V
Organizacja Wewnętrzna Rady

§ 18.

Rada funkcjonuje na sesjach oraz poprzez działalność przewodniczącego, Zarządu i komisji problemowych.

§ 19.

Podczas sesji Rada rozpatruje, debatuje i rozstrzyga tytułem uchwały kwestie w ramach jej statutowych kompetencji ustalone w stosownej uchwale Rady Miejskiej w Starachowicach będącej organem nadzoru funkcjonowania Młodzieżowej Rady Miasta Starachowice.

§ 20.

Sesje Rady

  1. Rada odbywa sesje w liczbie niezbędnej do wypełnienia swoich zadań, nie rzadziej niż raz na kwartał.
  2. Radni na pierwszej sesji na której są obecni składają ślubowanie o treści "Ślubuję uroczyście pracować dla dobra i pomyślności młodzieży Starachowic, działać zawsze zgodnie z prawem. Godnie i rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił w realizacji zadań dla rozwoju naszego miasta".

§ 21.

Organizacja sesji

  1. Sesje organizuje i zwołuje Przewodniczący Rady ustalając projekt porządku obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji.
  2. Członkowie Rady powiadamiani są o sesji najpóźniej w terminie 5 dni przed ustalonym terminem sesji. Zawiadomienie powinno zawierać (poza danymi o miejscu i czasie obrad) charakter materiałów dla potrzeb sesji.
  3. Posiedzenia Rady są jawne.
  4. Listę gości na sesję opracowuje Przewodniczący.

§ 22.

Obradowanie na sesjach

  1. Sesje otwiera i prowadzi Przewodniczący, a podczas jego nieobecności wiceprzewodniczący.
  2. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu słów "otwieram sesję Młodzieżowej Rady Miasta Starachowice".
  3. Po otwarciu sesji Przewodniczący na podstawie listy obecności stwierdza prawomocność obrad. Gdy nastąpi brak kworum (1/2 składu Rady) Przewodniczący wyznacza nowy termin sesji.
  4. Przewodniczący czuwa nad płynnością obrad z dopuszczeniem zmian w porządku obrad. Z racji funkcji porządkowych Przewodniczącemu przysługuje nakaz opuszczenia obrad przez osoby spoza Rady - naruszające procedury sesji.
  5. Członkom Rady przysługuje składanie pisemnych interpelacji. Odpowiedzi na interpelacje winny być udzielone przez Przewodniczącego lub członka zarządu do miesiąca od jej złożenia.
  6. Podczas obrad członkowie Rady mogą składać zapytania. Odpowiedzi na zapytania udziala się bądź to na sesji bieżącej, bądź na następnej.
  7. Z każdej sesji sporządzany jest protokół będący zapisem przebiegu obrad i podejmowanych przez Radę rozstrzygnięć. Do protokołu dołącza się listę obecności, jak też teksty przyjętych uchwał.

§ 23.

Uchwały Rady

  1. Uchwały maja postać odrębnych dokumentów za wyjątkiem uchwał proceduralnych.
  2. Rada może obradować i podejmować uchwały przy obecności, co najmniej połowy składu Rady w głosowaniu jawnym, w przypadku równej liczby głosów - rozstrzyga głos Przewodniczącego Rady. Dopuszcza się możliwość przeprowadzenia głosowania tajnego z ustaleniem bezwzględnej większości głosów.
  3. Z inicjatywy podjęcia uchwały może występować Przewodniczący, Zarząd, komisje problemowe lub co najmniej 5 radnych.
  4. Każda inicjatywa projektu uchwały musi być zgłoszona na minimum 14 dni przed sesją Przewodniczącemu lub Zarządowi.
  5. Uchwała Rady powinna zawierać:
    1. datę i tytuł,
    2. podstawę prawną uchwały,
    3. treść uchwały,
    4. określenie wykonawcy uchwały,
    5. termin wejścia i czas obowiązywania uchwały,
    6. uzasadnienie.
  6. Uchwale nadaje się numer, następnie numer sesji i datę.
  7. Uchwały podpisuje Przewodniczący Rady, który też przechowuje i ewidencjonuje oryginały uchwał wraz z protokołem sesji.
  8. Młodzieżowa Rada zobowiązana jest przekazywać podjęte uchwały Przewodniczącemu Rady Miejskiej w ciągu 14 dni od ich podjęcia.

§ 24.

Tryb głosowania

  1. W przypadku, gdy nie ma ustalonego przebiegu głosowania, Rada podejmuje uchwałę w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności minimum połowy składu Rady.
  2. Głosowanie tajne zarządza się w sprawach personalnych tj. wyboru bądź odwołania członków zarządu.
  3. Rada może przeprowadzić tajne głosowanie zwykłą większością głosów, gdy tak postanowi.
  4. Zwykła większość głosów oznacza, że "za" opowiedziało się więcej radnych niż "przeciw". Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie wlicza się do żadnej z grup głosujących (za, czy przeciw)
  5. Bezwzględna liczba głosów oznacza, iż przechodzi uchwała bądź kandydatura, która uzyskała minimum 1 głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów (przeciwnych i wstrzymujących).
  6. W głosowaniu jawnym członkowie Rady głosują przez podniesienie ręki. Głosowanie w trybie tajnym przeprowadza 3-osobowa komisja skrutacyjna, powołana na sesji i spośród radnych.
  7. Wyniki głosowania zapisuje się w protokole sesji.

§ 25.

  1. W trakcie kadencji Rada może na wniosek Przewodniczącego, Zarządu, komisji problemowych lub, co najmniej 5 radnych dokonywać korekt w zakresie organizacji wewnętrznej Rady.

§ 26.

Podjecie uchwały, co do zmian w zakresie wewnętrznej pracy rady wymaga uzyskania bezwzględnej większości głosów w obecności minimum 2/3 składu Rady.

Rozdział VI
Zasady i tryb wyboru członków Rady

§ 27.

Radnym może być osoba w wieku 13-21 lat uczęszczająca do stacjonarnej szkoły gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej z terenu miasta Starachowic. Osoby te mają bierne i czynne prawo wyborcze.

§ 28.

Wybory są równe i bezpośrednie. Każdemu przysługuje 1 głos z możliwością jego oddania na zgłoszonego kandydata. Głosuje się osobiście.

§ 29.

  1. Wybory do Rady zarządza Prezydent Miasta Starachowice na wniosek Przewodniczącego Rady Miejskiej.
  2. Zarządzenie publikowane jest na stronie internetowej urzędu miejskiego w Starachowicach i ogłaszane w szkołach w sposób zwyczajowo przyjęty dla każdej ze szkół.
  3. Termin wyborów następuje w ciągu 30 dni od daty wydania w/w zarządzenia.

§ 30.

  1. Miasto Starachowice dzieli się na okręgi wyborcze, którymi są szkoły.
  2. Podział na okręgi wyborcze ustala Prezydent Starachowic biorąc pod uwagę szkoły istniejące w chwili zarządzania wyborów.

§ 31.

  1. Wybory w szkole organizuje samorząd uczniowski wraz z opiekunem.
  2. Samorząd uczniowski przygotowuje karty do głosowania z listą kandydatów, opieczętowane pieczątką szkoły.

§ 32.

Poszczególnym kategoriom okręgów wyborczych przysługuje następująca ilość mandatów:

§ 33.

Za organizowanie wyborów w szkole odpowiedzialny jest samorząd uczniowski w porozumieniu z dyrekcją szkoły.

§ 34.

  1. Za przeprowadzenie wyborów odpowiada komisja powołana przez samorząd uczniowski.
  2. W pracach komisji nie może brać udziału osoba ubiegająca się o mandat członka Rady.

§ 35.

Kandydatów na członków mogą zgłaszać:

§ 36.

Listę kandydatów biorących udział w wyborach ustala samorząd uaniowski najpóźniej na 14 dni przed wyborami.

§ 37.

Wybory powinny być przeprowadzone w terminie 1 miesiąca od daty ich zarządzenia. W tym czasie dopuszczalna jest kampania wyborcza.

§ 38.

  1. Wybory odbywają się w głosowaniu tajnym poprzez wrzucenie do urny wyborczej karty do głosowania.
  2. Wybory odbywają się podczas zebrania ogólnego uczniów szkoły przy udziale co najmniej 25% ogólnej liczby uczniów.

§ 39.

  1. Mandat członka Rady uzyskają:
  2. W przypadku równej ilości głosów zarządza się powtórne głosowanie w tym samym dniu.
  3. Jeżeli obsadzenie mandatu byłoby niemożliwe z powodu braku kandydatów z okręgu wyborczego - mandat pozostaje nieobsadzony. Liczba członków rady ulega wówczas zmniejszeniu.

§ 40.

Protesty związane z przeprowadzeniem wyborów i ustaleniem wyników można zgłaszać do Prezydenta Miasta Starachowice. Decyzja Prezydenta jest ostateczna.

§ 41.

  1. Niezwłocznie po wyborach komisja wyborcza liczy głosy, po czym sporządza protokół (z liczbą osób uprawnionych do głosowania, łącznie oddanymi głosami, głosami na poszczególnych kandydatów oraz dane osobowe wybranych członków Rady z nazwą okręgu wyborczego). Protokół podpisują wszyscy członkowie komisji podając wyniki do publicznej wiadomości w formie przyjętej w danym okręgu wyborczym.
  2. Jeden egzemplarz protokołu z każdego okręgu wyborczego przesyła się do Prezydenta Miasta Starachowice.
  3. Po akceptacji przez Prezydenta Miasta protokół zostaje przekazany Przewodniczącemu Rady Miejskiej. Biuro Rady Miejskiej zamieszcza wyniki wyborów na tablicy ogłoszeń oraz na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Starachowicach.

§ 42.

  1. Wybory są ważne przy udziale, co najmniej 25% liczby uczniów mających czynne prawo wyborcze.
  2. Koszty wyborów pokrywane są z budżetu miasta Starachowice.
  3. Pierwszą sesję nowo wybranej Młodzieżowej Rady zwołuje Przewodniczący Rady Miejskiej w Starachowicach, po czym prowadzi obrady do momentu wyboru przewodniczącego młodzieżowej Rady. Sesja ta zwoływana jest w ciągu miesiąca od daty uprawomocnienia się wyników wyborów do Rady.

§ 43.

  1. Wygaśnięcie mandatu członka Rady następuje wskutek
  2. Każde wygaśnięcie mandatu stwierdza się dodatkowo w drodze uchwały

§ 44.

  1. W przypadku wygaśnięcia mandatu uzupełnia się skład rady o osobę, która uzyskała kolejno największą liczbę głosów w szkole, do której uczęszczał dany członek Rady (bez osób kończących szkołę w danym roku kalendarzowym).
  2. Kandydat na członka musi wyrazić na piśmie zgodę na objęcie mandatu, po czym Rada na wniosek Przewodniczącego podejmuje uchwałę o nadaniu mandatu radnego.

§ 45.

Uzupełniające wybory zarządza Prezydent Miasta Starachowice na zasadach określonych w przyjętym trybie wyborczym.

§ 46.

Zmiany ordynacji wyborczej dokonywane są w trybie jej nadania za uprzednim wnioskiem Młodzieżowej Rady miasta o dokonanie takiej zmiany.

Rozdział VII
Działalność koordynacyjna

§ 47.

  1. W strukturze Rady tworzy się stanowisko Rzecznika Prasowego Młodzieżowej Rady:
    1. rzecznika wybiera się zwykłą większością głosów przy obecności minimum połowy składu Rady. Odwołuje się go na wniosek Przewodniczącego (członka Zarządu lub 1/3 składu Rady) zwykłą większością w obecności minimum połowy składu Rady,
    2. zadaniem rzecznika jest prowadzenie odpowiedniej polityki medialnej celem podawania do publicznej wiadomości informacji z działalności i zamierzeń Rady w tym także promocji Rady poza granicami miasta.

§ 48.

  1. W ramach skuteczniejszego funkcjonowania Młodzieżowej Rady ustala się opiekuna merytorycznego dla Młodzieżowej Rady na okres kadencji:
    1. opiekuna merytorycznego wyznacza Prezydent Miasta Starachowice,
    2. zadaniem opiekuna będzie bieżąca współpraca z młodzieżą i pomoc w rozwiązywaniu problemów formalno-prawnych.

Rozdział VIII
Postanowienia końcowe

§ 49.

Czynności nie objęte statutem i są realizowane przez podjecie odrębnych uchwał w trybie zwykłym.

§ 50.

Zadanie nie zrealizowane podczas trwania danej kadencji należy kontynuować przez okres następny.

§ 51.

Zmian w statucie można dokonywać z inicjatywy Przewodniczącego Rady lub członków zarządu w głosowaniu jawnym większością 2/3 głosów "za", przy obecności minimum 2/3 składu Rady.