Załącznik
do
Uchwały Nr VIII/3/06
Rady Miejskiej w Starachowicach
z dnia 23 października 2006 r.
1. Cel opracowania.
2. Podstawa opracowania.
3. Materiały wejściowe.
4. Przepisy prawa miejscowego w zakresie zagospodarowania przestrzennego.
5. Ocena stanu zagospodarowania przestrzennego.
5.1. Zabudowa mieszkaniowa.
5.2. Budownictwo przemysłowe i rzemieślnicze.
5.3. Budownictwo handlowo - usługowe.
5.4. Budownictwo w zakresie infrastruktury technicznej.
5.4.1. Drogi.
5.4.2. Kanalizacja sanitarna.
5.4.3. Wodociągi.
5.4.4. Zaopatrzenie w ciepło.
5.4.5. Energia elektryczna.
5.4.6. Telekomunikacja.
5.4.7. Gazociągi.
5.4.8. Obiekty komunalne.
6. Ocena aktualności Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Starachowice.
6.1. Zmiana studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Starachowice.
7. Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego do realizacji których przystąpiła Gmina po 01.01.1995 r. w świetle przepisów Ustawy z dnia 07 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (obowiązujące) - ocena aktualności.
8. Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego do realizacji których przystąpiła Gmina w świetle przepisów Ustawy z dnia 07 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym oraz Ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym i ocena aktualności procesu ich sporządzania.
9. Wnioski końcowe.
10. Mapa z oznaczeniem omawianych w opracowaniu planów miejscowych.
Celem opracowania jest przedstawienie zmian w zagospodarowaniu przestrzennym miasta Starachowice w latach 2002-2006 mogących być podstawą do opracowania polityki przestrzennej na kolejne lata. Opracowanie stanowić będzie ocenę aktualności studium i planów miejscowych na podstawie analizy zmian w zagospodarowaniu przestrzennym miasta wraz z oceną postępu w opracowaniu planów miejscowych w nawiązaniu do ustaleń studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Starachowice.
Ocena zmian w zagospodarowaniu przestrzennym ma na celu zasygnalizowanie i wskazanie wszelkich nieprawidłowości w
funkcjonowaniu układów przestrzennych powstających jako skutek realizowania poszczególnych planów miejscowych jak i skutek
ich nierealizowania oraz ma wykazać zgodność z ustaleniami określonymi w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania
przestrzennego miasta. W ocenie przeprowadzona zostanie analiza aktualności studium i planów miejscowych, co stanowi
istotny element ciągłego procesu gospodarki przestrzennej. W przypadku uznania ich za nieaktualne w całości lub w części
zaistnieje możliwość przystąpienia do opracowania zmian zgodnie z przepisami ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu
przestrzennym.
Celem opracowania jest również ocena przydatności obowiązujących planów jako instrumentu sterowania gospodarką
przestrzenną.
Podstawa prawna sporządzenia niniejszego opracowania wynika z ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2003 r. Nr 80 poz.717 ze zmianami) - art.32 ust.1, 2, który stanowi, iż Prezydent Miasta dokonuje analizy zmian w zagospodarowaniu przestrzennym gminy i przekazuje radzie gminy wyniki analiz, po uzyskaniu opinii komisji urbanistyczno - architektonicznej, co najmniej raz na kadencję, a rada gminy podejmuje uchwałę w sprawie aktualności studium i planów miejscowych.
Materiały do sporządzenia oceny aktualności studium i planów miejscowych:
Podstawę do działania organów gminy w zakresie zagospodarowania przestrzennego stanowią miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego uchwalone po 1995 r. będące prawem miejscowym, do których należą:
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenów położonych między ul. Radomską-Sportową-Widok |
Uchwała Nr II/2/97 Rady Miejskiej w St-cach z dnia 28.01.1997 r. Dz. Urz. Woj. Kieleckiego Nr 11 poz.40 z dnia 20.03.1997 r. |
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenów położonych między ulicami: Iłżecką - Najświętszej Marii Panny - Długą |
Uchwała Nr XII/5/97 Rady Miejskiej w St-cach z dnia 22.12.1997 r. Dz. Urz. Woj. Kieleckiego Nr 4 poz.l7 z dnia 18.02.1998 r. |
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenów położonych między ulicami: Długą - Przeskok - Polną- Zgodną - Iłżecką |
Uchwała Nr IV/22/98 Rady Miejskiej w St-cach z dnia l6.06.1998 r. Dz. Urz. Woj. Kieleckiego Nr 26 poz. 176 z dnia 17.07.1998 r. |
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenów położonych między ulicami: Łączną - Pastwiska - Kasztanową - Smugową - Moniuszki |
Uchwała Nr VII/15/99 Rady Miejskiej w St-cach z dnia 18.06.1999 r. Dz. Urz. Woj. Świętokrzyskiego Nr 57 poz. 1003 z dnia 23.09.1999 r. |
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenów wokół zbiornika wodnego "Lubianka |
Uchwała Nr VII/11/2000 Rady Miejskiej w St-cach z dnia 2.10.2000 r. Dz. Urz. Woj. Świętokrzyskiego Nr 73 poz.650 z dnia 4.12.2000 r. |
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenów cmentarza komunalnego przy ul. Radomskiej wraz ze 150m strefą sanitarną |
Uchwała Nr XI/8/99 Rady Miejskiej w St-cach z dnia 20.12.1999 r. Dz. Urz. Woj. Świętokrzyskiego Nr 8 poz.66 z dnia 11.02.2000 r. |
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenów położonych między ulicami: Najświętszej Marii Panny, Iłżecką, Krańcową i Długą na obszarze miasta Starachowice. |
Uchwała Nr V/18/02 Rady Miejskiej w St-ach z dnia 24 czerwca 2002 r. Dz. Urz. Woj. Świętokrzyskiego Nr 126 poz.l575 z dnia 21.08.2002 r. |
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenu B3-Centrum - "Manhatan" na obszarze miasta Starachowice w obrębie ulic: Staszica, Kopalnianej i Al.Armii Krajowej |
Uchwała Nr I/7/06 Rady Miejskiej w St-cach z dnia 30 stycznia 2006 r. Dz. Urz. Woj. Świętokrzyskiego Nr 76 poz.1038 z dnia 20.03.2006 r. |
Zgodnie z przyjętymi założeniami i polityką przestrzenną miasta w trakcie opracowania są kolejne miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego dla wybranych obszarów określonych na podstawie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta, dla których zostały podjęte uchwały o przystąpieniu do ich sporządzenia, tj.:
Granice powyższych planów miejscowych i projektów planów sporządzanych przedstawiono na dołączonej do opracowania mapy.
W zakresie budownictwa mieszkaniowego dominowały budynki mieszkaniowe jednorodzinne. W zakresie budownictwa mieszkaniowego w latach 2002-2006 wydano 416 decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu i decyzji o warunkach zabudowy w tym 221 na budynki nowe.
W poszczególnych latach sytuacja przedstawiała się następująco:
Od października 2002 r. | Budynki nowe: 4 | Budynki rozbudowywane: 6 |
2003 r. | Budynki nowe: 54 | Budynki rozbudowywane: 67 |
2004 r. | Budynki nowe: 59 | Budynki rozbudowywane: 63 |
2005 r. | Budynki nowe: 89 | Budynki rozbudowywane: 45 |
do sierpnia 2006 r. | Budynki nowe: 15 | Budynki rozbudowywane: 14 |
Ruch budowlany wynikający z realizacji inwestycji po uzyskaniu pozwoleń na budowę w w/w okresie w zakresie budownictwa mieszkaniowego przedstawiał się następująco:
Od października 2002 r. | Budynki nowe: 2 | Budynki rozbudowywane: 10 |
2003 r. | Budynki nowe: 26 | Budynki rozbudowywane: 35 |
2004 r. | Budynki nowe: 31 | Budynki rozbudowywane: 26 |
2005 r. | Budynki nowe: 28 | Budynki rozbudowywane: 27 |
do sierpnia 2006 r. | Budynki nowe: 22 | Budynki rozbudowywane: 18 |
Jak wynika z powyższych zestawień, liczba wydawanych pozwoleń na budowę budynków mieszkalnych uległa w ostatnim czasie zmniejszeniu, dotyczy to budowy nowych budynków jak i rozbudowy istniejących. Natomiast wyraźnie zauważa się podobną liczbę budynków nowych i będących w rozbudowie.
W zakresie budownictwa wielorodzinnego nastąpiła duża stagnacja. Do użytku oddano przebudowane budynki po byłej
przychodni na budynek wielorodzinny przy ul. Mickiewicza i budynek biurowy przy ul. Ostrowieckiej. Ponadto pozyskano
decyzję o warunkach zabudowy dla trzech budynków wielorodzinnych przy ul. Krzosa i dla jednego budynku wielorodzinnego
przy ul. Podgórze.
Realizacja nowego budownictwa mieszkaniowego jednorodzinnego koncentrowała się głównie w południowej części miasta.
Przeważnie były to uzupełnienia istniejącej w sąsiedztwie zabudowy w formie budynków parterowych z poddaszem mieszkalnym.
Z bilansu ostatnich lat wynika, iż duża jest liczba remontów, modernizacji i rozbudów budynków obejmująca generalnie obszar
całego miasta. Największy procent stanowią rozbudowy polegające na zmianie konstrukcji dachu i nadbudowie celem pozyskania
poddasza użytkowego w większości przypadków z przeznaczeniem na cele mieszkalne.
Przepisy ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym przyczyniły się do uruchomienia nowych terenów pod zabudowę, pod warunkiem spełnienia wszystkich wymogów ustawy pozwalających uzyskać decyzję o warunkach zabudowy lub decyzję o lokalizacji inwestycji celu publicznego dla zamierzenia budowlanego na obszarach nie objętych planami zagospodarowania przestrzennego. Jednym z warunków pozyskania decyzji jest ukształtowana już sąsiednia zabudowa pozwalająca przeprowadzić analizę funkcji oraz cech zabudowy i zagospodarowania terenu w zakresie warunków wskazanych w art.61 ust.1-5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w konsekwencji której ustalone zostaną warunki dla powstania nowej zabudowy. Między innymi w taki sposób zrealizowano część nowych budynków lub dopiero rozpoczęto pozyskiwanie dla nich dokumentacji projektowej.
Na obszarach dla których przystąpiono do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, w przypadkach możliwych do
realizacji i nie kolidujących z projektami planów, mieszkańcy miasta również uzyskują decyzje o warunkach zabudowy.
Natomiast dla obszarów znajdujących się w granicach miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego inwestorzy
realizowali inwestycje w oparciu o ustalenia tych planów po uzyskaniu wyrysuj i wypisu z planu, które były podstawą do
projektowania i ubiegania się o pozwolenie na budowę.
Analizując istniejącą politykę przestrzenną gminy w oparciu o posiadane plany miejscowe stanowiące prawo miejscowe, należy zauważyć, że Miasto posiada zarezerwowane tereny pod budownictwo mieszkaniowe w wielkości zabezpieczającej potrzeby.
Rezerwa terenów w różnym stopniu występuje zarówno w planach uchwalonych po 1995 r. (które są planami dalej obowiązującymi) jak i w planach aktualnie sporządzanych oraz na pozostałych terenach miasta.
Rezerwa terenów pod budownictwo mieszkaniowe kształtuje się następująco:
w obszarach objętych planami po 01.01.1995 r.:
w obszarach objętych sporządzanymi aktualnie planami:
w pozostałych obszarach miasta:
Z powyższej analizy wynika, że nie brakuje rezerw terenów pod budownictwo.
Głównymi przyczynami dość niskiego ruchu budowlanego w zakresie budownictwa mieszkaniowego są m.in.:
Budownictwo przemysłowe realizowane było w głównie w oparciu o istniejące obiekty przemysłowe w większości po byłej
Fabryce Samochodów Ciężarowych - Zakładu Górnego i Dolnego. Powstawały również nowe budowy i rozbudowy istniejących
obiektów zlokalizowane w Specjalnej Strefie Ekonomicznej.
Do ważniejszych nowych obiektów zaliczyć można:
Do ważniejszych obiektów rozbudowanych zaliczyć można:
Budownictwo handlowo-usługowe jest ściśle związane z budownictwem mieszkaniowym, a szczególnie dotyczące usług
podstawowych. Analizując powstałe obiekty handlowe usługowe i gastronomiczne zauważa się w większości zainteresowanie
powstaniem mniejszych obiektów o pow. ok. 30-50 m2 typu kioski, zakłady fryzjerskie, małe obiekty
gastronomiczne, apteki i inne. Realizowane są one w oparciu o mały kapitał z ubogim zapleczem w zakresie miejsc
parkingowych i zagospodarowania otoczenia w sąsiedztwie obiektu.
Inną formę realizacji zabudowy o podobnej funkcji stanowią obiekty przeważnie handlowe o powierzchni ok.
1000-1200 m2 o małych walorach architektonicznych z zagospodarowanym terenem i miejscami parkingowymi.
Duża ilość istniejących już obiektów została zmodernizowana lub rozbudowana.
Najwięcej uwagi miasto poświęciło na realizację zadań drogowych oraz w zakresie komunalnej infrastruktury technicznej
(uzbrojenie terenów) i choć w tym zakresie potrzeby są nadal bardzo duże - w okresie minionych 4 lat wiele w tym względzie
zrobiono w zakresie opracowań projektowych jak i przebudowy istniejących i budowy nowych inwestycji.
Na szczególną uwagę zasługuje realizacja inwestycji dofinansowanej środkami Unii Europejskiej - w ramach programu
PHARE 2003 SSG, która radykalnie poprawi stan uzbrojenia w sieć sanitarną i poprzez to oraz rozbudowę inkubatora - pobudzi
przedsiębiorczość (założony cel inwestycji), a ponadto sprowadzi do miasta znaczną kwotę zewnętrznych środków pomocowych,
bez których niemożliwa byłaby szybka realizacja takich robót. Zakończenie tego zadania zaplanowano z końcem bieżącego
roku.
W zakresie infrastruktury drogowej w latach 2002-2006, mając na uwadze istniejące zapotrzebowanie dot. sprawnego funkcjonowania układu sieci drogowej zarówno w mieście -powiązania wewnętrzne, jak i powiązania zewnętrzne - wyprowadzenie ruchu z miasta, nadrzędnym rozwiązaniem było przygotowanie opracowań koncepcyjnych i projektowych. W okresie tym wykonano następujące ważniejsze opracowania:
W latach 2002-2006 zrealizowano szereg inwestycji w zakresie budowy kanalizacji sanitarnej, co przyczyniło się do
poprawy warunków mieszkaniowych oraz ochrony środowiska.
Ponadto przygotowano dokumentację projektową dla kolejnych inwestycji w zakresie realizacji kanalizacji sanitarnej, z
czego część, po uprzednim uzyskaniu pozwolenia na budoę, jest w trakcie budowy. W ramach budowy kanalizacji sanitarnej w
tym okresie wykonano:
W ramach budowy wodociągów w tym okresie wykonano:
Działania podejmowane w zakresie zaopatrzenia w ciepło dotyczyły w głównej mierze zapewnienia niezawodności dostaw ciepła oraz ograniczenie strat ciepła. Wykonano w tym zakresie na poszczególnych osiedlach mieszkaniowych:
W ramach budowy nowych sieci energetycznych wykonano między innymi sieć energetyczną dla osiedla budowy jednorodzinnej w rejonie ul. Smugowej (pomiędzy ul. Żytnią a Moniuszki) oraz wykonano z zadania dot. infrastruktury komunalnej osiedla budownictwa indywidualnego "Łazy Zachód" budowę oświetlenia w tym Al. Najświętszej Marii Panny.
W latach 2002-2006 nastąpił dalszy rozwój sieci telekomunikacyjnej. Wyraźnie systematycznie wzrastał rozwój telefonii
komórkowej realizowanej przez różnych operatorów sieci.
Powstała nowa stacja bazowa telefonii komórkowej - maszt zlokalizowany na ul. Na Szlakowisku i przy ul. Jana Pawła II.
Natomiast istniejące stacje bazowe zostały rozbudowane lub przebudowane polegające na zmianie lub dołączeniu dodatkowych
anten lub inwestorzy są na etapie pozyskiwania dokumentacji celem uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody
na realizację przedsięwzięcia i pozwoleń na budowę, dotyczy to m.in. stacji przy: ul. Kopalnianej, ul. Ostrowieckiej,
stacja Bugaj, na budynku mieszkalnym wielorodzinnym przy ul. Kościelnej, na budynku Hotela Senator przy ul. Krywki, na
obiektach Zakładów Mięsnych CONSTAR.
W ramach budowy nowych sieci w omawianym okresie powstały:
Od 2000 r. realizowany jest I etap budowy cmentarza komunalnego przy ul. Bugaj z budynkiem administracyjno-gospodarczym.
Docelowo teren przeznaczony na cel cmentarza wraz z niezbędnym parkingiem ma powierzchnię 2,0 ha, co zapewnia
potrzeby miasta na najbliższe 10-12 lat.
Do innych obiektów komunalnych wybudowanych w ostatnich latach należy zaliczyć:
W ramach realizacji inwestycji wykonano dokumentację projektową:
Ponadto wykonano:
Gmina Starachowice posiada "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Starachowice"
zatwierdzone uchwałą Nr II/7/96 Rady Miejskiej w Starachowicach w dnia 27.02.1996 r. Było to jedno z pierwszych
opracowań planistycznych w Polsce.
Zachodzące zmiany społeczno gospodarcze w kraju i w naszym mieście oraz zmiany przepisów prawnych spowodowały, że studium
straciło na aktualności. Ponadto należało w kształtowaniu polityki zagospodarowania przestrzennego gminy uwzględnić:
Biorąc pod uwagę wymogi przestawione w pkt.6 przystąpiono do aktualizacji studium z uwzględnieniem sporządzonych po
1995 r. miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, które w świetle ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu
przestrzennym są planami obowiązującymi, jak również z uwzględnieniem projektów planów do sporządzenia których gmina
przystąpiła.
W świetle przepisów ustawy z dnia 07 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym Rada Miejska w Starachowicach
uchwałą Nr III/5/2002 z dnia 28.04.2003 r przystąpiła do sporządzania
zmian studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Starachowic oraz
uchwałą Nr IX/12/03 z dnia 01 grudnia 2003 r. wprowadzono zmiany do w/w
uchwały stosownie do art.10 ust.1 i 3 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
(Dz.U. Nr 80 poz.717).
Uchwałą Nr XII/1/05 Rady Miejskiej w Starachowicach z dnia 24 października
2005 r. zostało uchwalone studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Starachowice, które
jest aktualnym materiałem planistycznym niezbędnym do prowadzenia polityki przestrzennej miasta i do realizacji
miejscowych planów dla kolejnych obszarów wskazanych w studium.
Realizacja miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego wymienionych w pkt.4 opracowania, przeprowadzana jest
zgodnie z ustaleniami przyjętymi w uchwalonym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta
Starachowice. Powyższe opracowania planistyczne znajdują się na różnym stopniu zaawansowania i procedowania.
Nie ma żadnych przesłanek do przerwania prac nad ich wykonaniem.
Do zadań własnych gminy należy kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej, w tym uchwalanie studium uwarunkowań
i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Od dnia 11.07.2003 r. obowiązują przepisy nowej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (ustawa z dnia
27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym), która przewiduje opracowanie dokumentów
planistycznych na obszarach gmin w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Natomiast politykę przestrzenną
gminy określać ma studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.
Dotychczasowa polityka przestrzenna gminy Starachowice skutkowała uchwaleniem po 1995 r. ośmiu planów zagospodarowania
przestrzennego, których granice opracowania wskazano na załączniku graficznym. Właściciele nieruchomości znajdujących się
w ich obszarze mogą ubiegać się bezpośrednio w Starostwie Powiatowym o uzyskanie decyzji o udzielenie pozwolenia na budowę
dla inwestycji ujętych w ustaleniach planów i na warunkach w nich określonych.
Na pozostałych obszarach obowiązywał do 31 grudnia 2003 r. miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego m.
Starachowice i na tych terenach gmina nie posiada planu. Ustalanie warunków zabudowy bez obowiązującego planu jest możliwe
tylko na warunkach określonych w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym i przepisach odrębnych, gdzie
projekt decyzji ustalającej warunki zabudowy i decyzji ustalającej lokalizację inwestycji celu publicznego sporządza osoba
wpisana na listę izby samorządu zawodowego urbanistów lub architektów.
Gmina Starachowice posiada nowe "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Starachowice"
zatwierdzone uchwałą Nr XII/1/05 Rady Miejskiej w Starachowicach w dnia 24.10.2005 r.
Z obszaru miasta Starachowice w jego granicach administracyjnych wydzielono tereny przeznaczone pod sporządzanie
poszczególnych planów miejscowych oznaczone jednostkami urbanistycznymi zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej
Nr III/9/2002 z dnia 22 kwietnia 2002 r. oraz zmianą własnej uchwały
Nr I/9/03 z dnia 10 lutego 2003 r. W ustaleniach studium uwzględniono aktualne plany miejscowe i wyznaczono obszary
dla których przystąpiono do sporządzenia planów oraz wskazano obszary dla kolejnych planów.
Sporządzenie podjętych planów zgodnie z wcześniej przytoczonymi uchwałami uzupełni obszary, dla których sporządzono plany
miejscowe po 1995 r. - "Łazy-Zachód", "Łazy-Brazylia", oraz "Łazy-Wschód" wraz z terenem przeznaczonym na miejscowy
plan C-7 Łąki, tworząc kompleks wschodni terenów z terenami śródmiejskimi o wyjaśnionej polityce przestrzennej miasta
i inwestorów prywatnych. Sporządzanie planów miejscowych pozwoli zarówno samorządowi jak i właścicielom gruntów na
prowadzenie perspektywicznej polityki inwestycyjnej, spełniając cele gospodarki przestrzennej związane z poprawą jakości
życia, racjonalnym wykorzystaniem terenów, zapewnieniem zrównoważonego rozwoju gminy, właściwą gospodarką zasobami
przyrodą, konieczności utrzymania skali i historycznego układu urbanistycznego wraz z zachowaniem podległych ochronie
konserwatorskiej obiektów zabytkowych.
Realizacja podjętych do uchwalenia planów zagospodarowania przestrzennego przyczyni się do przyspieszenia całego procesu
inwestycyjnego dla poszczególnych właścicieli nieruchomości w naszym mieście, gdyż na obszarach objętych planem można
będzie ubiegać się bezpośrednio o pozwolenie na budowę dla inwestycji projektowanej zgodnie z ustaleniami planu.
Obecnie w całym obszarze miasta Starachowice wynoszącym 3185 ha znajdują się tereny zajmujące:
Z uwzględnieniem Strategii Rozwoju Starachowic opracowany został również Lokalny program Rewitalizacji Wybranych Terenów
Gminy Starachowice, w którym wskazane są tereny planowane do rewitalizacji w ramach działania - rewitalizacja obszarów
miejskich oraz w ramach działania rewitalizacja obszarów poprzemysłowych z uwzględnieniem obranej polityki przestrzennej
Gminy w opracowaniach planistycznych.
Biorąc pod uwagę analizę potrzeby sporządzania planów miejscowych, istniejącą już
zabudowę oraz kierunki zagospodarowania przestrzennego wskazane w studium należy podkreślić, że pod względem urbanistyki
i zagospodarowania przestrzennego terenów, obszar miasta Starachowice został uporządkowany a zarówno studium uwarunkowań
i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta jak i obowiązujące plany zagospodarowania przestrzennego Starachowic
ujęte w/w opracowaniu są aktualne.
W najbliższej kolejności pozostały do uporządkowania poprzez realizację nowych planów
miejscowych tereny wskazane w studium takie jak: Os. Bugaj i Mieszała, Kolonijki, Polna i Michałów.
Starachowice, sierpień 2006 r.